I väntan på döden

10 Okt

Imorse ringde svärmor och sedan lunchtid är vi ensamma här hemma, Esme och jag. Esmes pappa har åkt på sitt livs tyngsta resa, till sitt barndomshem i den idylliska norrländska lilla byn. I sovrummet ligger hans pappa och dör. Jag vet ingen omskrivning som kan försköna den sanningen.

För närmare sju år sedan mötte jag min blivande svärfar för första gången. Han öppnade vår relation med en självklart varm kram. Blicken var glad, nyfiken och ogenerad. Han var uppenbart glad att få träffa den där tjejen som hans son pratat om så länge.

Och nu ligger han alltså och tynar bort i sin egen säng, vaken endast kortare stunder. Det är slutet nu, på riktigt. Den sista biten av en utdragen cancerplåga som vi alla levt i under tre års tid. Det är svårt att hitta något att glädjas åt i detta, men han har åtminstone inte ont. Det ser morfinet till att han slipper.

Här hemma är jag kvar med den finaste lilla flickan, som inte kommer att ha några egna minnen av sin farfar. Och jag försöker förstå att när jag höll om min svärfars obegripligt tunna sköra kropp för ett par veckor sedan, så var det sannolikt för allra sista gången. Jag vet inte riktigt hur man verkligen förstår något sådant. Än mindre hur man ska förlika sig med det, att det är såhär det är tvunget att bli.

Ett svar to “I väntan på döden”

  1. Livet runt 30...5 13 oktober, 2010 den 19:06 #

    Och jag får den där odefinierade paniken av att tänka att snart är det slut, snart får man aldrig mer se höstlöv, en sommaräng i blomning, sina nära och kära. Vad händer sen och vart tar vi vägen?
    Sen förtränger jag allt, sniffar i barnens hår och funderar på vad vi ska ha till middag. Som en struts men så mycket lättare att uthärda. Kramar till er alla. K

Kommentera

