Dag 02 – Min första kärlek

11 Nov

Han var blond och hade samma förnamn som mannen jag tretton år senare skulle komma att gifta mig med. Vi gick första året i gymnasiet och var egentligen inte alls kompatibla. Han var klassens clown och sportstjärna, temperamentsfull och tävlingsinriktad. Jag var lågmäld, högpresterande och analytisk. Men vi fann varann på något sätt, jag gillade att det fanns en bekymrad sorgsenhet bakom den där extroverta fasaden, och han gillade att jag var trygg och kärleksfull. Många var förvånade över vår union, men den höll i fem stormiga år.

Sen tröttnade jag på att vara en labil människas enda livboj och bestämde mig för att satsa på mig själv. Han sörjde mig stenhårt i två månader tills nästa varma famn dök upp. Insikten om att inte längre vara behövd var det svåraste för mig, men med tiden hittade jag hem bland Uppsalas gränder och kullerstenar.

Nästa sommar ska han gifta sig med den tredje sambon efter mig. Hon är ung och söt och jag hoppas för bådas skull att han mår bättre nu. Själv har jag bara haft en stor kärlek efter honom, han som heter likadant och också är blond.

3 svar to “Dag 02 – Min första kärlek”

  1. sara 11 november, 2010 den 15:35 #

    Hej fina! Visste inte att du var tillbaka i bloggosfären!
    XXX
    Sara

  2. E 11 november, 2010 den 15:43 #

    Nä, jag har hållt låg profil. Men nu börjar det kännas roligare igen. Kram på dig!

  3. Livet runt 30...5 11 november, 2010 den 17:37 #

    Och vissa kan aldrig hitta lugnet i tillvaron utan sökandet blir en del av livet. Hoppas för hans skull att det blir rätt, till sommaren och för lång tid framöver. Att du har hittat hem tvivlar jag inte det minsta på.

Kommentera

