Dag 18 – Min favoritfödelsedag

4 Dec

Jag skulle fylla 25 och andra pratade om ålderskris. Nån sån kände inte jag av, utan ville fira kvartsseklet med besked. Det blev en hemmafest med vännerna, en tårta jag fortfarande är rätt stolt över att ha bakat, och floder av alkohol.

I backspegeln vet jag att den kvällen var en avslutande kulmen, en slags sprakande final. För det hände faktiskt nåt efter 25: en efter en lämnade vi stan för att börja jobba, så även jag.

Men den där oktoberkvällen 2004 var vi fortfarande glada, flirtiga och obekymrade (nåja) studenter. Jag skämdes bort med ohämmad uppmärksamhet, underbara presenter och ett allmänt lyckorus. Vi blandade konstiga drinkar, folk rökte på balkongen, min kille slocknade i sängen. Sent inpå natten dansade vi bokstavligen på borden, jag tror det var The Tough Alliance som var the shit just då. Jag minns till och med vad jag hade på mig; en Jenny Hellström-dröm med vita små prickar på svart botten och rosa detaljer.

Det har bara gått sex år sen den kvällen, men det var ett annat liv.

Kommentera

