Stockholmskvinnan

10 Dec

Dagens DN har kartlagt den så kallade Stockholmskvinnan, alltså hon som bor i huvudstaden och inte är man. Reportaget är långt och kretsar kring legendariska nattklubbsdrottningen Alexandra Charles och de nya hippa dj-brudarna Rebecca och Fiona. Dom identifierar jag mig inte så värst med (även om jag misstänker att Alexandra är coolare än nykomlingarna), däremot fascineras jag av statistiken kring den genomsnittliga Stockholmskvinnan. Nu kan jag ju en gång för alla se hur mycket Stockholmare jag egentligen är!

Alltså:

Den typiska Stockholmskvinnan får sitt första barn när hon är 30,7 år.
Den prickade jag nästan exakt.

Medelåldern bland Stockholms kvinnor är 39,1 år.
Där är jag om åtta år.

Huvudstadens kvinnliga medelinkomsstagare tjänar i snitt 265 100 kr per år.
Jag tjänar mer.

Anna är det vanligaste förnamnet.
Japp, jag heter Anna men det är inte mitt tilltalsnamn.

77 procent går på restaurang mer än fem gånger om året.
Absolut jag också. Förhoppningsvis även framöver, har inte blivit så våldsamt många restaurangbesök med Esme än.

Hälften tränar två gånger i veckan eller mer.
Då tillhör jag den andra hälften. Skäms på mig.

Medelåldern för giftermål är 32,5 år.
Jag var 29.

2 svar to “Stockholmskvinnan”

  1. Livet runt 30...5 10 december, 2010 den 12:10 #

    Härligt! Jag måste nog flytta tillbaka till storstan – det är där jag hör hemma.

  2. E 10 december, 2010 den 17:33 #

    Komsi, komsi Krissie!

Kommentera

