Drömmen om en dotter

15 Dec

En fin och förvånande sak med att bli förälder är att så många engagerar sig och vill dela glädjen över det nya livet på olika sätt. Människor som man nödvändigtvis inte har någon relation till alls, hör av sig och skickar gulliga presenter, blommor och gratulationskort. Det är verkligen rörande.

Ikväll fick jag en gratulation som värmde lite extra, både för att den var  så oväntad och kanske en smula bitterljuv. Det var min före detta svärmor – hon som jag inte har träffat på snart tio år – som ville lyckönska mig till mitt barn. Och jag slungades tillbaka till en annan tid, när vi satt hemma hos henne och hon ivrigt visade sonens barndomsskatter, i förhoppning om att de i sinom tid skulle föras vidare till kommande barnbarn. Jag minns att jag nästan inte klarade av att titta på babyplaggen som hon ömsint fingrade på, eftersom jag redan då visste att jag var på väg någon helt annanstans.

Hon har ännu inte fått det där barnbarnet, och säkerligen skulle hon som alltid längtat efter en flicka varit extra lycklig över en sondotter. Jag hoppas för hennes skull att hon ska få lite rosenrosa i sitt liv; kanske dröjer det inte så länge till.

4 svar to “Drömmen om en dotter”

  1. Livet runt 30...5 16 december, 2010 den 08:02 #

    Vilken omtänksamhet. Och vad hon måste ha tyckt om dig för att skicka en sådan gratulation. Kram K

  2. E 16 december, 2010 den 08:36 #

    Ja, otroligt gulligt av henne. Spelar säkert in att jag bodde mycket hemma hos henne; exet och jag var ju tonåringar när allting startade så det rådde skytteltrafik mellan respektive föräldrahem under flera år. Kram.

  3. Em 16 december, 2010 den 12:18 #

    Vilken gullig kvinna!

    Precis så var det med min första kärlek. Vi var 17 och var hos varandras familjer jämt. Sorgligt när vi sen gjorde slut, inte bara med varandra utan med familjerna. Jag tänker på dem ibland, på hur det kunde ha blivit.

  4. E 16 december, 2010 den 13:24 #

    Jo, det är nåt speciellt med de band man knyter med en svärfamilj, även om kärleken tar slut.

Kommentera

