2000 till 2010

16 Dec

Decennier ska väl av hävd summeras strax innan det tionde året börjar. Men jag orkade inte på något sätt försöka summera 00-talet för ett år sen. Dessutom var jag hemligt gravid, och det var det enda jag tänkte på men inte kunde (eller ville) blogga om. Så läser jag Claras roliga och sorgliga och händelserika bokslut, och tänker att det är dags nu.

Alltså.

2000
Jag bor i Västerås med min första kärlek. Relationen är stormig och jag pendlar till Uppsala för att skriva min C-uppsats i litteraturvetenskap. Mina föräldrar flyttar till Finland i slutet av maj. På sommaren åker vi till Kenya men min deprimerade pojkvän känner bara ångest när solens strålar dansar i Indiska Oceanen. Jag jobbar extra inom äldrevården och söker och kommer in på kulturvetarlinjen i Stockholm men väljer i sista stund att i stället skriva en magisteruppsats i litteraturvetenskap, återigen i Uppsala. Hela året funderar jag på om jag inte borde göra slut på min relation.

2001
Jag blir färdig med uppsatsen men min handledare tycker att jag är en bättre pedagog än akademiker. Luften går ur mig och jag tappar riktning. Jobbar mest med gamlingarna på hemmet och grälar med min pojkvän. Firar min första valborg i Uppsala och inser att jag vill flytta till stan på riktigt. Några veckor senare packar jag väskorna och lämnar Västerås. Flyttar in hos en kursare men sommaren blir turbulent. Hon är nyförälskad och jag raggsugen, Uppsala ganska mycket av en öken och mitt ex mer deprimerad än någonsin. Först när han hittat en ny flickvän inser jag att jag kanske har lite att bearbeta efter våra fem år tillsammans. I september flyttar jag in i en studentkorridor och försöker festa bort min ångest. Börjar läsa medie- och kommunikationsvetenskap.

2002
Fortsätter att festa i ett hårt tempo och studierna går lite sämre. Har en dramatisk uppgörelse med mitt ex och hittar dagen därpå en ny deprimerad kille att fästa mina förhoppningar på. Jag blir våldsamt kär medan han åker till Gotland och sörjer sin tappade livslust. Under sommaren jobbar jag på ett vanskött ålderdomshem och säger upp mig efter en månad. Min nya kille återvänder till Uppsala bara för att göra slut på vad det nu var vi hade. Jag går fullständigt i bitar och börjar i terapi. Under hösten börjar jag skriva på en C-uppsats i medie- och kommunikationsvetenskap men är för hårt under isen för att åstadkomma något vettigt. Träffar i slutet av året en helt lättsam person som jag inte har något alls gemensamt med, men han är snäll.

2003
Relationen med killen jag inte är kär i fortgår samtidigt som jag till och från har ganska ont i magen över killen som inte är kär i mig. Varken jobbar eller pluggar, har ingen aning om vad jag ska ägna mig åt. Min mamma föreslår att jag ska bli bibliotekarie. För att ha behörighet läser jag in fem poäng litteraturvetenskap  jag saknar, och blir plötsligt inspirerad igen. Får i samma veva jobb som croupier. Mitt i sommaren flyttar min låtsaskille till Australien och jag kommer på att jag nog ska vara singel ett tag. Springer dock på gotlänningen och gör bort mig en sista gång. Jag flyr hem till mamma och inser nånstans mellan bullarna och skogspromenaderna att han nog faktiskt var en tönt. I september blir jag blixtförälskad i min nya kursare och fyra veckor senare blir vi tillsammans efter en fantastisk natt med poesi och finsk vodka. Hösten är underbar.

2004
Min kille lider av influensa hemma hos mig och betar av Sex and the City-boxen jag lånat av en kompis. Vi bestämmer att vår första riktiga resa ska gå till New York. Jag löser flygbiljetter när resten av klassen är på studiebesök på Kungliga Biblioteket, och blir guidade av den där galna bokstjälande bibliotekarien som senare spränger sig själv i sin lägenhet i Stockholm. Jag träffar mina blivande svärföräldrar för första gången. I juli tillbringar vi åtta händelserika dagar på Manhattan. Jag upptäcker att min kille saknar lokalsinne och han upptäcker att jag saknar tålamod. Vi börjar vårt sista läsår och pratar om att flytta ihop. Han fegar ur och jag undrar om vi har samma livsmål.

2005
Jag skriver klart min magisteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap och letar jobb som en besatt. Min kille segar på men skriver en bättre uppsats än jag och blir erbjuden ett attraktivt jobb. Vi tror att min pappa har fått cancer och våren blir ångestfylld. Samma dag som jag ska försvara min uppsats ska läkarna meddela hur illa det är ställt med min pappa. Jag lyckas göra bra ifrån mig och pappa blir friskförklarad. Vi åker till Rom för att fira. I augusti får jag en deltidstjänst på en välrenommerad kommunikationsskola i Stockholm, som jag kombinerar med timtjänster på olika bibliotek i Uppsala. Hösten är svår eftersom jag tröttnat på att flänga mellan städerna och är avundsjuk på min killes karriär. Dessutom är han fortfarande osäker på om han vill flytta ihop. I oktober erbjuds jag en heltidstjänst på skolan och i november bestämmer vi oss för att ta en paus. I december köper jag en liten etta i Zinkensdamm. Min kille blir chockad och vi bestämmer oss för att satsa igen.

2006
Jag flyttar till Stockholm och anpassar mig till arbetslivet. Min kille bor hos mig så gott som  hela tiden och säger slutligen att han är redo att bli sambo. Vi firar hans 30-årsdag med en resa till Paris. Under sommaren hittar vi en funkisdröm i Hjorthagen och jag säljer lyan i Zinken. Vi flyttar ihop och jag upptäcker att min kille är en värre pedant än jag någonsin kunnat ana. Han tycker att jag är besvärlig som tjatar om barn. Vi försöker enas om att vara oense men framtiden känns oviss.

2007
Min arbetsbörda på jobbet växer parallellt med att en av mina chefer tar tjänstledigt och flyttar till Dubai. Jag får en bättre titel och lite högre lön men är besviken på organisationen. Vi firar en rekordkall påsk i New York. På hösten blir jag förälskad i Berlin och bestämmer att jag inte tänker göra en hösttermin till på mitt jobb. Kring Lucia börjar min svärfar få märkligt ihärdiga magsmärtor.

2008
Svärfar blir gul i huden och går ner i vikt. Utredningar påbörjas och oron är stark. I samma veva separerar min svägerska och söker mycket stöd hos oss. Jag börjar yoga varje dag för att orka med mitt jobb och pressen inom familjen. Svärfar konstateras ha cancer och operationen misslyckas. Min kille gråter som ett barn i en vecka och plockar sen ihop sig och börjar trycka smärtan inåt. I juni åker vi till Paris för att fira hans systers 30-årsdag. I juli slutar jag på skolan och åker till Jordanien där min kille har en projektanställning under sommaren. Vi får en elak amöba och kräks i en vecka. I augusti börjar jag mitt nya liv som PR-konsult med allt av nojighet som det innebär. Svärfar är förvånansvärt pigg och jag firar för första gången jul med min sambos familj. Min svägerska är nykär och lycklig.

2009
Min kille tröttnar på det lugna lunket i Hjorthagen och vill bo mer centralt. Under hela våren jagar vi lägenheter som besatta. Jag får mitt första rejäla ryggskott på tio år och börjar gå hos en sjukgymnast. Vi åker till Milano i april. Den sista maj återvänder jag från min morfars 90-årsfirande i Finland och min kille överraskningsmöter mig på Arlanda. Han frågar om jag vill bli hans fru. En stekhet dag i juli flyttar vi in i en stor tvåa i Vasastan. Sen åker vi på en fantastisk semester till Ven. Resten av sommaren planerar jag bröllopet. Den 12 september gifter vi oss i Helsingfors med enbart våra föräldrar som vittnen. Svärmor bryter ihop under middagen men alla är överens om att det var ett fint bröllop. I oktober fyller jag 30 år och min man säger att han vill försöka få ett barn. Min svägerska separerar igen och svärfar mår allt sämre. Den 4 december testar jag positivt på en graviditetssticka. Vi berättar för våra respektive familjer på julafton.

2010
Gravidåret, Esme-året. Svärfarsåret. Vi åker på försenad bröllopsresa till Chicago och San Francisco. Mina föräldrar fyller 70 och 75 år. Jag tror mig vänta en pojke men hoppas lite i smyg på en flicka. Svärfar blir akut sämre under sommaren. I juli gör vi en försiktig sista semester på tuman hand i hyrbil till Östergötland och Grisslehamn. Den 12 augusti föder jag Esme. Den 11 oktober somnar svärfar in. Och snart ska vi fira en stillsam första jul i Stockholm, med svärmor, svägerska, och svägerskans nya sambo.

4 svar to “2000 till 2010”

  1. Sara 16 december, 2010 den 14:51 #

    Fint. Jättefint!

  2. Livet runt 30...5 16 december, 2010 den 19:26 #

    Åh, vad du har hunnit med under tio år. Jag gör ingen sammanställning – jag kommer inte ihåg och har nog inte gjort så mycket.

  3. E 16 december, 2010 den 20:47 #

    Tack Sara! Och Kristina: du har nog hunnit med mycket mer än du tror.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Att fira milleniumskifte – en sedelärande historia « Livet runt 30…5 - 30 december, 2010

    […] Det har gått tio år sedan dess. Mycket har hänt och jag önskar att jag hade sådan koll att jag kunde sammanfatta allt lika bra som Esmesmamma. […]

Kommentera

