Laxpasta för stressade husmödrar

21 Dec

Är ni som jag hyfsat stressade inför det faktum att det är julafton på fredag (städa-slå in paketen-handla maten-tillaga maten-ta hand om bebisen-gå på Bolaget-hämta paket på posten-fastna i bloggvärlden-ha panik över vilken dessert som egentligen blir bäst-hänga julgardiner-försöka få hyacinterna att stå-göra tryfflar-städa igen), så kanske ett recept på riktigt god snabbmat kan vara på sin plats? I ganska många år har jag gjort en laxpasta med citron som, om man använder sig av färsk pasta, verkligen går att göra på några minuter. Igår hade jag ingen citron men däremot lime tillhanda, och det gjorde såsen ännu godare.

Så mina vänner, gör såhär:

1. Sätt på pastavattnet
2. Hacka en halv gul lök, fräs den i olivolja.
3. Riv skalet från en tvättad lime, och låt den fräsa till ihop med löken
4. Tillsätt 3 dl matlagningsgrädde och saften från halva limen
5. Smula ner en halv fiskbuljongtärning, låt bubbla ihop på svag värme
6. Smaka av, krydda med vitpeppar, salt, mera lime, lite socker – allt efter din egen smak
7. Ha i gröna grönsaker av valfritt slag, jag brukar köra med frysta sockerärtor
8. Skiva upp lite kallrökt lax
9. Koka upp färskpastan
10. Servera pastan med såsen, toppa med lax

För övrigt åt jag precis en laxmacka av överbliven fisk från igår, och tittade till Annikas Amarettotryffelsmet som jag har på stelning i kylen. Kanske kan bli jul av det här till slut ändå?

2 svar to “Laxpasta för stressade husmödrar”

  1. clara 21 december, 2010 den 20:04 #

    Precis vad jag behöver! *will cherish this in my heart* /Morsa

  2. E 21 december, 2010 den 21:34 #

    Hoppas du gillart!

Kommentera

