Dag 29 – Mina ambitioner

22 Dec

Med risk för att låta bitter:

Jag är väl en sån som levererar, som det heter på pajig jobbsvenska. Ibland tänker jag att jag gör det i såpass hög grad, att det kommer att hindra mig från att bli något märkvärdigt i karriärsväg. Det är ju sällan dom som jobbar bäst som premieras högst, om man tänker efter. Snarare verkar mycket i arbetslivet handla om att vara duktig på att se ut som att man presterar, samtidigt som man ska vara skicklig på att entusiasmera och blåsa upp sig och sina projekt.

Jag har ingen lust att hålla på med charader. Kanske är det surfinnen i mig som talar, eller så är jag bara osmart. Hursomhelst har mina karriärsambitioner dalat i takt med att jag mött den ena framgångsrika pajasen efter den andra. Dessutom har jag upptäckt att jag inte behöver göra mitt yttersta för att klara mig. Det finns ingen som förväntar sig, eller ens premierar en extraordinär insats. Därför fortsätter jag att leverera och åtminstone vara sann mot mig själv medan jag gör det.

Den verkliga ambitionen i mitt liv är följaktligen Esme. Att ge henne trygghet, harmoni och styrka som räcker till när livet med  alla sina utmaningar slår till på allvar. Jag kommer inte att vara en perfekt mamma, men jag kommer att älska skiten ur henne. Hon kommer att bli besviken, arg och förvånad över saker jag gör och säger. Ofta med rätta – så är det ju i varaktiga relationer. Men aldrig ska hon behöva ifrågasätta om hon var önskad, älskad och behövd. Och det tror jag räcker alldeles tillräckligt långt.

2 svar to “Dag 29 – Mina ambitioner”

  1. Livet runt 30...5 23 december, 2010 den 05:37 #

    Jag är bitter. Jag är ambitiös och en sann ‘doer’. Och så står jag och trampar där jag står också. Jag får fokusera på annat helt enkelt.

  2. E 23 december, 2010 den 10:24 #

    Skönt att vi är två. Jag funderade nästan på om jag skulle ta bort inlägget efter att jag skrivit det, det är så himla ”otack är världens lön”-gnälligt. Men va fan, jag känner ju lite så.

Kommentera

