Kära svärfar

24 Dec

Åh, vad jag önskar att du hade varit med nu. Inte bara för att det här är Esmes första jul, och för att du skulle ha glatt dig så väldigt åt alla hennes små framsteg. Hennes tjocka små ben, glada stora ögon, sugandet på julklapparnas presentsnören. Utan också för att jag tror att det här julen då jag blev vuxen på riktigt. För första gången har jag bjudit till firande i mitt eget hem, ansvarat för hela schabraket från glöggen till cognacen vid öppna spisen. Jag tror att du hade tyckt om det.

Men, vi har kämpat på utan dig. Gråtit och skrattat, förundrats över snömängderna och lyssnat på Jussi Björling. Och vi klarar oss, var och en på sitt sätt. Din allra käraste dotter har nu tagit taxin till sin nye man, medan din son och fru har begett sig mot midnattsmässan. Kvar sitter jag och tittar på det där stora kärleksröda ljuset som vi har tänt för dig. Esme sover tryggt i sin säng och ur stereon flödar finska julklassiker. En stund i stillhet bara för mig.

God jul svärfar, jag saknar dig så.

2 svar to “Kära svärfar”

  1. Livet runt 30...5 25 december, 2010 den 05:21 #

    God jul och tankar till er alla, kvarvarande och bortgångna. Kram K

  2. E 25 december, 2010 den 06:23 #

    Tack fina K!

Kommentera

