För oss som inte fått nog av julen

2 Jan

Saffranspann/kladdkakan, förresten. Kanske finns det nån saffransälskare där ute som vill ha min variant på receptet, eftersom den faktiskt blev god, om än inte perfekt. Jag utgick från Victorias recept, som jag dock tyckte verkade lite väl sött. Därför minskade jag både på socker och gräddningstid, men faktum är att jag ändå inte uppnådde exakt den graden av kladdighet jag önskat mig. Sånt är förstås alltid beroende av vilken ugn man laborerar med, men här är i alla fall mitt förslag:

Saffranskladdkaka med vit choklad

1 dl strösocker
1  dl riven mandelmassa (knappt)
2  dl vetemjöl
3 ägg
2 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 g smör
100 g vit choklad (knappt)
2 påsar saffran á 0,5 g

Sätt ugnen på 200 grader (180 grader i varmluftsugn). Smöra/bröa en form med avtagbar botten. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet. Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör tillsist ner äggen.
Häll smeten i formen.
Grädda i 15-20 minuter i mitten av ugnen (jag gräddade i 25 Esmeupptagna minuter, då blev kakan genomstekt). Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar! Serveras helst kall med en klick vispad grädde till.

3 svar to “För oss som inte fått nog av julen”

  1. Livet runt 30...5 2 januari, 2011 den 16:38 #

    Vännen, är du galen att lägga ut receptet nu när jag skulle skärpa till mig?! Herregud, den mängd snålvatten som nu rinner.

  2. E 2 januari, 2011 den 18:15 #

    Förlåt.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Det gula guldet « Livet runt 30…5 - 2 januari, 2011

    […] åt svångremmen lägger Esmesmamma ut det som måste vara drömmen av alla drömmar  – en kladdkaka på saffran. Jag länkar, för när jag faller ur ramen så är det här det första jag ska försöka mig […]

Kommentera

