Freestylar på en torsdag

3 Feb

I många år har jag med glädje bjudit på potatissallad med oliver, fetaost, vitlök, balsamvinäger, rödlök, tomater… Ja, ni fattar. En matig sallad med potatis som bas. Men idag försökte jag mig på en krämig variant, inspirerad av att mitt barnvagnsvänliga ICA hade bra pris på grillad kyckling. Potatissalladen blev riktigt bra, även om jag mitt i experimenteradet insåg att majonnäs säkert hade varit en utmärkt ingrediens om någon sådan funnits i min kyl. Tillsätt alltså sådan och skippa sockret om du råkar ha majo i närheten.

Men, såhär gjorde jag utifrån det som fanns att tillgå, beräknat för två personer (okej fyra som äter normalsmå portioner):

Skiva/tärna ett halvt kg kokt potatis (helst kall, men min hann knappt svalna och det funkade ändå)
Finhacka 2/3 Ingrid Marie-äpple (eller vilken äppelsort du nu råkar gilla)
Finhacka 1/2 gul lök
Skiva 6-7 st cornichons (eller annan inlagd gurka, personligen tycker jag endast om cornichons eller finsk lag – svensk gurka är antingen för söt eller för salt för mina smaklökar)
Häll på lite kapris

Tag fram en annan bunke och rör ihop:
2 tsk Dijonsenap
2 pressade vitlöksklyftor
3-4 dl crème fraiche
Lite spad från cornichonsen
Salt, socker, nymald svartpeppar

Häll crème fraiche-blandningen över potatisen och dess kompisar, blanda, smaka av och servera. Eller, om du har mer tid; låt potatissalladen gosa till sig ett tag så blir den med all sannolikhet ännu bättre.

Så, nu är jag mätt, nöjd och riktigt husfruaktigt peppad inför  kvällens avsnitt av Mad Men.

Kommentera

