Dom kallar henne tjock

8 Feb

Jag besöker kontoret för första gången på länge och visar stolt upp Esme. Hon som i mitt tycke är den vackraste bebisen alla kategorier. Och möts av kommentarer som: ”Men oj vad stor hon är” och ”Hon är ju jättetjock, är hon inte?”

Okej för att en mamma kan vara något hemmablind. Men nu har jag verkligen försökt titta objektivt på Esme, och även rotat fram hur den senaste vägningen-mätningen föll ut på BVC:s kurvor. Och hon ligger alltjämt ett snäpp över medelkurvan, både på längd och vikt. Det innebär att nu när hon närmar sig halvårsdagen börjar storlek 68 bli aningens trångt i vissa kläder, medan storlek 74 fortfarande är för stort. Men tjock har jag aldrig tänkt på henne som, jag tycker att hon ser ut som bebisar brukar.

Men vad säger ni, erfarna mammorna där ute i cyberspace? Har jag närt en jätte vid min barm?

13 svar to “Dom kallar henne tjock”

  1. Livet runt 30...5 8 februari, 2011 den 13:29 #

    Det här är obegripligt för mig, varför fälla några sådana kommentarer överhuvudtaget? De skulle ju aldrig göra det till en mer jämnårig kollega. När Axel var fyra månader mätte han 65,5 cm och vägde 6,8 kg. Nu när han är nästan sju är han 70 cm lång och väger 8,2. Och han ligger på ”normalkurvan” för killar. Kram K

  2. E 8 februari, 2011 den 13:34 #

    Ja, jag blev lite paff. Okej om jag hade burit in en riktig sumobrottare med fem hakor och ofantlig kropp, men inte ens då hade det väl varit kommentarer som hade glatt mig. Finns ju mycket annat att säga om ett barn, om man nu vill recensera på nåt sätt.

  3. Anna 8 februari, 2011 den 13:39 #

    Men nej vad trist! Hon låter ju endast som en välmående spädis och inget annat. Nog tycker man ju att folk skulle ha vett att kommentera på smidigare sätt. Tott är nu vid sex månader 71 cm och 9 kg och absolut ingen sumo utan ser ut som en ganska vanlig bebis enligt mig men kanske jag också är blind. 😉

  4. E 8 februari, 2011 den 14:25 #

    Det värsta var nog när en person liksom skulle trösta mig med att ”det ju ändå är bra med lite hull när dom blir sjuka”. Men jag tycker ju att hon är perfekt, varken mer eller mindre!

  5. Clara 8 februari, 2011 den 14:38 #

    Är det inte så att folk glömmer bort hur bebisar ser ut? Ås son som är ett år yngre än min A har samma klädstrlk som henne. Och medelstor låter det ju som! Min A har en polare som hade 62 vid födsel och 74 vid ett par månader. Sen från 2.5 ungefär tycker jag alla ungar är ungefär samma lika. Kram

  6. E 8 februari, 2011 den 15:13 #

    Kanske. Måste i så fall varit ovanligt kort minne hos åtminstone en av mobbarna idag.

    Fast, det som slår mig nu, är att det väl är med bebisen som med bebismagen. Alla tar sig rätten att kommentera storlek, form, utseende…

  7. Eva 8 februari, 2011 den 20:24 #

    Jag brukar kort konstatera: Folk är dumma i huvudet. Det är jättekonstruktivt :).

    • E 9 februari, 2011 den 07:37 #

      Men dom är ju det! Jag säger som i det klassiska Seinfeld-avsnittet: ”People, they are the worst.”

  8. Gunnel 8 februari, 2011 den 21:13 #

    Herregud, jaaa, vad säger man? Varför kan vuxna människor inte tänka efter före? Men det kanske inte är grodor utan människor är verkligen så dumma och faktiskt ohyfsade.
    Jag tycker din lilla tjej låter som en alldeles normal flickbebis, men det är kanske för att hon verkar vara ungefär lika stor som min ;-).

    • E 9 februari, 2011 den 07:39 #

      Klart min tjej är ungefär lika stor som din, fattas väl annat! Vi har ju haft nåt slags doppelganger-graviditeter-och-förlossningar, så jag utgår från att döttrarna beter sig ungefär likadant dom också.

  9. A 9 februari, 2011 den 10:18 #

    Puckade kollegor, vad annat kan man säga!?
    Men så tycker jag mig få höra de mest idiotiska kommentarer från vuxna om barn lite då och då, tyvärr. Pussa underverket från mig och hälsa henne att jag hoppas att du har närt en kommunist vid din barm! 😉

    • E 9 februari, 2011 den 10:46 #

      Ja du som jobbar med barn lär ju hört ett och annat i dina dar… Pussar henne galet mycket från dig, typ så mycket att hon puttar bort mig med sina små tjocka (!) händer.

      • A 9 februari, 2011 den 19:43 #

        Hi hi!

Kommentera

