Men för att inte förstå

15 Feb

Jag följer av oklar anledning Katrin Zytomierskas blogg. Bara det är lite märkligt, för jag tycker inte att hon är särskilt rolig, intressant eller välformulerad. Men jag läser ändå.

Nu på sistone har Katrin börjat använda ett uttryck som jag inte förstår, trots att hon är ungefär i min ålder och därmed inte borde svänga sig med uttryck som jag är för gammal för att greppa. Och det är banne mig märkligare än att jag är där och läser till att börja med.

Alltså:

Katrin skriver ”Men för” i alla möjliga konstiga sammanhang. Typ: ”Och fotografen var så underbar. Men för en söt gubbe!”

Jag tolkar det som att det ska utläsas ”Men för en….” och att det är tänkt att betona hur mycket av något Katrin känner. Men jag förstår inte varifrån uttrycket kommer eller varför, och ännu mer förvirrad blir jag de gånger hon skippar men:et och går rakt på för:et, typ ”Och fotografen var så underbar. För en söt gubbe!”

Fattar ni?

11 svar to “Men för att inte förstå”

  1. clara 15 februari, 2011 den 09:14 #

    Jag vet inte vad det betyder men det är ganska intressant när det uppstår ett nytt språk. På twitter finns det nu vedertagna uttrycket ”den känslan”, som ofta används efter beskrivningen av en situation. Typ: ”Tappade ut allt kaffe på bussen. Den känslan.”

  2. E 15 februari, 2011 den 09:35 #

    ”Den känslan” associerar jag till Alex Schulman, även om det inte är ordagrant vad han skriver. Men han har ju sammanfattat med ”Känslan i det” i flera år i sina bloggar. Men det kanske inte finns en koppling däremellan?

  3. Sara 15 februari, 2011 den 09:48 #

    *fattar ingenting*

    Läste först ”men en FÖR” som verkade mer logiskt. Men eftersom jag bor utomlands missar jag en del nysvenska uttryck…

    • E 15 februari, 2011 den 12:04 #

      Uppenbarligen kan man bo här och missa dom ändå…

  4. Livet runt 30...5 15 februari, 2011 den 09:53 #

    Nix. Förstår ingenting. Men så är jag ju lite äldre också;-)

    • E 15 februari, 2011 den 12:04 #

      Eller hur. Skiljer väl vaddå, hela fyra år mellan dig och Zyttan?

  5. Livet runt 30...5 15 februari, 2011 den 12:16 #

    Jag förbehåller mig med ålderns rätt att ignorera denna kommentar, näsvisa unga dam;-)

    • E 15 februari, 2011 den 15:26 #

      Det såg visst näsvisare ut än det var menat. Du är i alla fall bättre än Katrin Zytomierska på alla sätt, oavsett hur ung du är.

  6. Em 15 februari, 2011 den 19:41 #

    Det finns ju en del bloggar man följer av oklar anledning ja… Jag är lite yngre men tydligen lika omodern och lost aldrig hört eller använt det där uttrycket. Undrar om Katrin är på riktigt?

    • E 16 februari, 2011 den 10:02 #

      Jag tror inte hon menar allt hon skriver. Hon har säkert ansatsen till de åsikter och egenskaper som vädras, men blåser upp allt i provokationssyfte. Inte så spännande i längden men folk verkar orka yvas.

Kommentera

