När vi tystnar av hänsyn

19 Feb

Okej, nu ger jag mig ut på riktigt hal is här. Men det är min blogg och om ni vill kasta ägg på mig efter det här inlägget, så har jag berett plats för det i kommentarsfältet nedan.

Men alltså. Finns det inte väldigt många tabun kring föräldraskap och barnuppfostran? Åtminstone bland oss privattyckare, som inte har betalt för att provocera eller debattera eller försöka föra forskningen framåt. Jag har i alla fall under min korta tid som mamma upptäckt att man egentligen helst inte ska säga vad man tycker om ämnen som amning, sömn, rutiner, napp och så vidare, åtminstone inte utan att snabbt lägga till ett överslätande ”Men alla gör självklart som dom vill!”

Jag tycker att det liksom goes without saying att alla gör som dom vill. Och jag är helt med på att ödmjukhet inför andras erfarenheter och livssituationer är suveränt viktigt. Och självklart ska ingen känna sig tvingad eller förmanad att göra något som känns fel.

Men, det finns en återvändsgränd i det hänsynsfulla backandet och tassandet på tå kring känsliga ämnen. När ingen vill misstas för att vara en överlägsen jävel som pekar finger åt andra hårt kämpande föräldrar, så kommer man ju aldrig vidare i någon form av diskussion heller. Allting blir bara…tyst.

Våra barn är en privat angelägenhet. Men, våra barn är också i allra högsta grad formade av de värderingar och strömningar som finns i vårt samhälle. Därmed är våra barn också en allmän angelägenhet. Dessutom kan det hända att man tillsammans, genom att våga prata högt och med andra om sina olika idéer, kanske kommer vidare till något nytt och ännu bättre.

Därför skulle jag tycka att det vore roligt och spännande (och åtminstone för mig väldigt lärorikt!) om vi kunde öppna upp och prata lite mer fritt om varför vi tycker att de val vi har gjort i våra familjer är bra. Eller varför vi tycker att val som andra har gjort verkar märkliga. Det måste inte vara känsligt eller farligt eller jobbigt, alls. För i slutändan vet vi ju att vi alla vill våra barns allra, allra bästa. Vi är kärleksfulla, ansvarstagande och skitbra människor, men vi utför en stor och vansinnigt viktig uppgift utan manualer eller garantier. Vore det inte skönt att prestigelöst bara prata om det?

8 svar to “När vi tystnar av hänsyn”

  1. Livet runt 30...5 19 februari, 2011 den 16:20 #

    I´m not in. Jag tycker att vi är alldeles för bra på att fokusera på andras göranden i vårt samhälle och ha åsikter om sådant som egentligen inte har någon beröring med en själv alls. Men jag kommer med nöje att följa diskussionerna till de ämnen du slänger upp (och känner jag mig själv kommer jag ändå kommentera;-))

  2. E 19 februari, 2011 den 17:18 #

    Då är vi ense om att vara oense. Nån annan som tycker att jag har en poäng eller är helt ute och cyklar?

  3. A 21 februari, 2011 den 01:39 #

    Jag tycker det är modigt av dig och roligt att du öppnar upp för att skapa ett forum för den typ av diskussioner och samtal som du efterfrågar, för jag känner själv att jag saknar ett sådant!

  4. fua 21 februari, 2011 den 09:14 #

    Bra initiativ! Mitt svar blev så långt att jag flyttade det till min blogg.
    Jag är helt spel på att diskutera hur vi gör och varför. allt från blöjor till sova i egen säng. skriv gärna hur ni gör och hur ni har tänkt och vad du vill ha synpunkter på. jag tar inte illa upp.

  5. Sofia 21 februari, 2011 den 09:55 #

    Bra skrivet. Intressant resonemang och jag håller delvis med dig. Att våra barn formas av strömningar och värderingar i vårt samhälle skriver jag under. Och att man öppet borde få undra och och ifrågasätta utan att folk tar illa vid sig skulle vara det optimala läget. Jag anser dock inte att amning,vilken mat våra barn äter och när osv hör till dessa viktiga faktorer. Jag berörde ämnet här: http://sofiaisynnerhet.ratata.fi/post/235657
    Hoppas du får i gång bra och viktiga diskussioner.

    • E 21 februari, 2011 den 10:29 #

      Jag tycker att det är svårt att separera det lilla från det stora.

      Amningen, detta enligt många uttjatade (och i allra högsta grad infekterade!) ämne, är väl ett ypperligt exempel på det. Vilka föreställningar har vi om kvinnlighet, kroppslighet, moderlighet, som påverkar oss när vi försöker amma, till exempel? Varför vittnar så många om att dom känner sig misslyckade när det inte funkar? Och har amning alltid varit problematiskt för många kvinnor (men att man inte har talat om det på samma sätt tidigare) eller har det blivit svårare i dagens stressade och prestationsinriktade samhälle? Och vad tror vi om rön som hävdar att ersättning/tidig matintroduktion faktiskt kan vara nyttigare än den heliga bröstmjölken? Kommer dom från objektivt håll eller finns det kommersiella intressen bakom såna studier? Och om de officiella rådgivarna så småningom skulle landa i att amning faktiskt är förlegat skräp, hur skulle det i sin tur påverka de nyförlösta kvinnorna med sina sprängvärkande bröst?

      Sånt funderar jag på, lite beyond det faktum att ja, våra spädbarn mår nog finfint lite oavsett om dom ammas, får ersättning eller börjar äta korvgryta vid fem månaders ålder.

      • E 21 februari, 2011 den 11:17 #

        Och, med detta sagt måste jag tillägga att jag själv känner att mina frågeställningar växer och sväller och blir svårhanterliga och kanske inte glasklart logiska. Hoppas ni har lite tålamod med mig.

  6. Bakpappa 22 februari, 2011 den 13:38 #

    Det är så känsligt för att föräldrar (främst mammor :-P) inte vågar lita på sig själv. (Pappor som inte litar på sig själv som förälder låter mamma vara förälder istället…)

    Och fast barnen oftast är det viktigaste i våra liv så utsätts de ändå för en massa kompromisser. Sånt är livet. Men om mamma (eller pappa) då får höra om nån som handlat annorlunda för att välja mera rätt, så då har de ju själv gjort fel val. Och sen är fan lös…

Kommentera

