En gammal favorit

20 Feb

En av de skönaste tv-familjerna genom tiderna är ändå soffslöarna i The Royle Family, som röker och dricker te och glor på tv och skvallrar om grannar och kändisar på ett till ytan opolerat men raffinerat roligt sätt.

Min favorit, utöver hjärtligt buttre pappa Jim i Ricky Tomlinsons ovårdade gestalt, är mormor Nana. Kanske för att hon känns som en brittisk hybrid av mina egna morföräldrar, med sitt munsnörpande, historieberättande och smågnällande. Men egentligen är alla karaktärerna strålande bra, och när jag nu ser om serien för kanske femte gången väntar jag ivrigt på att Baby David ska göra entré. Dessutom funkar det utmärkt att njuta ett avsnitt då och då, vilket är perfekt i en småbarnstillvaro där en dvd-box knappast maratonslukas i ett svep.

The Royle Family alltså, helgens sista familjelivskommentar från en genomförkyld Esmemamma.

5 svar to “En gammal favorit”

  1. A 21 februari, 2011 den 03:04 #

    Hur har jag missat de här?? Ska kolla upp!
    Men på tal om sköna tv-familjer så tänker jag på The Bluth family i Arrested Development (ååhhh vad jag saknar dem, vart tusan är filmen som det varit tal om i evigheter?!) och familjen (syskonen dvs!) i Shameless. Har du gluttat nåt på det än?

    kollade just på imdb, 2012 är senaste budet på Arrested development filmen!

    • E 21 februari, 2011 den 07:10 #

      Ja, kolla upp! Ni kan få låna första säsongen av oss när vi har betat av den, med reservation för att det kan ta lite tid. Och ja, Arrested Development. Så jäkla bra, så jäkla synd att det inte bidde mer av den varan.

      Shameless, oj nu skäms jag. Var ju i höggraviddimman när jag fick den, sen kom visst bebisdimman – måste leta upp den!

  2. E 21 februari, 2011 den 07:37 #

    Hej! Hittade hit via Peppes blogg och fastnade här bland dina inlägg. Bläddrade tillbaka bland de äldre och läste så mycket fint om att vara mamma. Tyckte mycket om mycket jag läste här och återvänder gärna.

    • E 21 februari, 2011 den 08:12 #

      Jag blir så genuint glad av din kommentar, tack!

  3. A 21 februari, 2011 den 10:16 #

    Nej nej, skäms inte, då har du ju en alldeles ny serie-upplevelse framför dig! Och jag är så nyfiken på vad du kommer att tycka om den, den skiljer sig från det mesta, och vi kan ju tycka både så väldigt lika och olika om tv och film! 🙂

Kommentera

