På väg

22 Feb

Min bror skickar bilder från sin sons skolbal. I Finland ordnar man traditionsenligt en sådan när de blivande studenterna lämnar skolan för att läsa inför examensproven och andraårseleverna därmed blir äldst. Min brorson ser både lite högtidlig och generad ut i sin jackett, fotograferad på pojkrummet strax innan festligheterna.

Det är ingen hemlighet att han alltid varit min favorit bland syskonbarnen. Alla är dom fina, men han är extra fin. Nu är han sjutton år och på väg till samma sorts bal där hans föräldrar blev ett par, för en och en halv evighet sedan. Till och med skolan är densamma – några av hans lärare minns faktiskt min ständigt försenade bror och hans nätta lilla flickvän.

Min brorson hann växa sex centimeter mellan utprovningen av jacketten i höstas och själva balen nu i februari, så det var en del sistaminutenhets med att lägga ner byxorna så att han slapp se ut som en annan Stig Helmer. Men av detta märks inget på bilderna. Ögonen är lika vaket mörkbruna som alltid, de tjocka hårstråna bestämt kammade åt rätt håll. Jag vet att han för första gången bär manschettknapparna jag gav honom när han konfirmerades.

Och hjärtat vill brista lite av stolthet och oro, av önskan att ge honom något litet råd om livet och utmaningarna och flickorna och motgångarna, men det är ju befängt. Framtiden är hans, att utforska och förstå sig på – där gör inte en gammal faster så stor skillnad, även om hon älskat honom hela hans liv.

2 svar to “På väg”

  1. Eva 24 februari, 2011 den 21:47 #

    Jag undrar om jag är för gammal eller om det där är en grej i södra delen av landet? Jag har inget minne av att vi skulle ha haft någon bal…

    • E 25 februari, 2011 den 07:01 #

      Vet inte om bal är rätt uttryck för det på svenska – Vanhojen tanssit? Lär väl funnits sen 70-talet i alla fall. Däremot känner jag ju inte till spridningen i landet.

Kommentera

