Felet med Solsidan

23 Feb

Okej, så jag har sett om hela första säsongen av Solsidan och kan berätta för er vad som är problemet med de avsnitt som sänds på tv nu. Det är bristen på kärlek.

Det som i första omgången var varmt och verklighetsnära och gav serien en själ, har fått ge vika för ett uppskruvat tonläge där humorn liksom hetshetshetsas fram i ett rasande tempo. Visst är det roligt emellanåt, men hela serien snurrar andfått som en hund i jakten på sin egen svans – och då hjälper det inte att man bränner av allt produktplacerat krut man någonsin kommit på.

När den här säsongen spelades in var Mia Skäringer mitt i en separation och inte så många dagar från ett rejält sammanbrott. Nånting säger mig att dom andra nyckelspelarna inte heller mådde helt hundra. Kanske är det så enkelt som att pressen att snabbt följa upp med något lika genialiskt som det man inledde med, blev för stor.

Hursomhelst hoppas jag på andra förutsättningar för säsong tre. För ja, en sådan lär det väl bli, såvida inte beställarna på Fyran plötsligt gått och blivit helt ointresserade av att tjäna pengar.

10 svar to “Felet med Solsidan”

  1. Peppe 23 februari, 2011 den 19:37 #

    Roligt, men lite för mycket analhumor för min smak. Ibland känns det som om de fördummar publiken.

  2. E 23 februari, 2011 den 19:42 #

    Jag tror det blir så när det går för fort. ”Nu måste vi snabbt komma på roliga grejer här, vad garvar folk åt, tänktänktänk – jo, hemorrojder är ju jätteroligt, den tar vi!”

  3. Livet runt 30...5 23 februari, 2011 den 20:09 #

    Den är så krystad och överspelad att jag blir lätt generad av att titta. Och hur många gånger kan man nämna att man shoppar på Natalie Schutermann?

  4. E 23 februari, 2011 den 20:11 #

    Sjutti på Schuttis, det är väl skitskoj i alla fall mmmm…sjuttio gånger?

  5. Annika 23 februari, 2011 den 21:43 #

    Fattar verkligen inte grejen. Jag tillhör inte målgruppen. Eller, det gör jag kanske, egentligen?

    • E 24 februari, 2011 den 09:26 #

      Jag tror du är mitt i prick i målgruppen, faktiskt. Det är väl meningen att du ska känna igen dig i hetsen och ängsligheten kring familjelivet. Det är bara det att jag inte tror att just nån känner igen sig i Solsidan som det ter sig den här säsongen.

  6. Eva 24 februari, 2011 den 21:44 #

    Mias karraktär i säsong 1 var ju gravidjobbig mot sin man. I säsong 2 är hon ju bara elak…

    • E 25 februari, 2011 den 08:35 #

      Ja, sjukt tråkig är hon! Men Josephine Bornebusch Mickan har ju också ett märkligt nedlåtande sätt mot sin man mest hela tiden. Inte så inspirerat.

  7. AnnaK 28 februari, 2011 den 08:58 #

    Hej!

    Jag har också funderat på varför den andra säsongen inte alls känns lika rolig som den första. Du slog huvudet på spiken:)

    • E 28 februari, 2011 den 09:31 #

      Ja, visst har det blivit tråkigt? Gårkvällens avsnitt fick mig inte att känna annorlunda.

Kommentera

