Apelsinjuice

25 Feb

Varje morgon den här veckan har inletts på samma vis. Jag har stoppat mannen i duschen, bebisen i sittern och mig själv i köket. Och så har jag lugnt och metodiskt pressat apelsiner i vår elektroniska lilla citruspress.

På 80-talet när jag var liten var färskpressad juice det nyttigaste man kunde tänka sig. Jag tror att det började nånstans kring Dallas och oljemiljonärernas dignande frukostbord (som dom förvisso sällan åt något från, Miss Ellies truganden till trots), och så spred det sig till kalla Norden. Min morfar som alltid varit en hälsoivrare av rang var inte sen att haka på trenden. När jag under våra helgbesök vaknade innan mina föräldrar var det bara att tassa upp till övervåningen där mormor kokade ägg och morfar pressade apelsiner. Sen åt jag frukost mellan mina morföräldrar, i trygg förvissning om att allt skulle bli bra.

Lite senare fick vi förstås en egen press i julklapp av morfar, och jag var den som blev flitigast på att använda den. Det var kanske det första jag lärde mig att göra i ett kök, att pressa apelsiner till hela familjen.

Allt det tänker jag på nu när jag står i mitt eget kök, med Esme som uppmärksam publik bara någon meter ifrån mig. Det är nånting med den här apelsinritualen som gör mig förhoppningsfull inför den stundande dagen. Jag tror att det är känslan av att allting hänger ihop och att inget egentligen går förlorat, trots att livet är att vara i ständig förändring.

6 svar to “Apelsinjuice”

  1. Livet runt 30...5 25 februari, 2011 den 12:27 #

    Själv är jag för lat, både för att pressa och för att släpa hem alla apelsiner. Vatten rinner så lätt ur kranen. Om än inte lika gott.

  2. E 25 februari, 2011 den 13:42 #

    Vatten är inte juice.

  3. Peppe 26 februari, 2011 den 09:06 #

    Jag pressar varje morgon. Sjukt gott. Just nu är blogapelsin högt på favoritlistan.

  4. E 26 februari, 2011 den 09:45 #

    Blodapelsinerna är fantastiska just nu!

  5. E 26 februari, 2011 den 14:48 #

    Så vackert skrivet! Och jag är lite imponerad av att du orkar pressa apelsiner varje morgon!

  6. E 27 februari, 2011 den 06:34 #

    Tack! Och ja, jag orkar för att jag tycker om det. Varken mer eller mindre. Och så har jag ju oftast hjälp med apelsinhemsläpningsbiten….

Kommentera

