Man gör som man vill…

26 Feb

För ett tag sen befann jag mig i en situation där jag kanske borde ha sagt något. Öppnat munnen, protesterat, eller åtminstone ifrågasatt.

Vi befann oss på barnvagnspromenad, en bekant och jag. Det var väldigt trevligt, många år sedan jag träffade henne sist, och vi hade en hel del att prata om. Och så plötsligt stannar hon till och tänder en cigarett.

Alltså, jag blev chockad på riktigt. Inte någonstans kan det väl vara riktigt att kombinera en ren och rosig liten bebis med nåt så vuxenskabbigt som cigaretter? Allra helst när man är nån halvtimme från att därefter plocka upp barnet och lägga det till sitt bröst, alltjämt med dessa nikotingula händer.

Eller vad säger ni, har jag moralpanik och bryr mig om sånt jag inte har att göra med?

4 svar to “Man gör som man vill…”

  1. E 26 februari, 2011 den 14:51 #

    Jag råkade ut för två rökande tonårsflickor när jag stod och väntade på bussen en dag. När de såg barnvagnen med min rosiga lilla flicka sade den ena kedjerökande flickan, med ett ganska vilt utseende, åt den andra liksinnade att de skulle flytta på sig! Jag blev riktigt rörd av deras omedelbara omtanke!

    • E 27 februari, 2011 den 06:28 #

      Jamen det var ju jättefint! För min del får andra röka bäst dom behagar, men det funkar inte i den omedelbara närheten av bebisar, det är inte okej.

  2. Annika 26 februari, 2011 den 17:45 #

    Kalla mig fördomsfull, men att röka och samtidigt dra barnvagn är lågt. En klassmarkör, om någon.

    • E 27 februari, 2011 den 06:33 #

      I det här fallet var det i alla fall inte brist på utbildning eller pengar som orsakade rökningen. Det jag funderar på var om det var nåt slags… jag vet inte…. ”Oh jag har levt i Frankrike och rest så mycket och det är ju bara i överförmyndar-Sverige som vi nojar så mycket över dessa saker…” över det hela. Men jag vet inte, eftersom jag ju inte frågade.

Kommentera

