Helvetet är att lördagsshoppa på Zara.

6 Mar

Ganska länge har jag velat men inte kommit mig för att besöka Zara, som jag tycker har en del riktigt fina barnkläder.

Men så igår klev jag in där med man och barnvagn och möttes av det totala kaoset. Extremt mycket folk. Extremt hög volym på obegriplig spansk eurodisco i de extremt tätt placerade högtalarna. Och så dessa extremt osköna, konstanta avbrott i dunkadunkat för att ropa ut ”Mer personal till barnavdelningen/damavdelningen/herravdelningen/ Kan vi få mer personal till…”

Jag fattade ingenting.

Finns det någon över 15 som tycker att det är inspirerande att handla i den här typen av hysterisk dagdiscomiljö? Sannolikt är väl svaret på den frågan ja, eftersom butiken var så välbesökt. Själv gav jag upp efter en förfärlig kvart och tänkte att ingen spansk babykofta är värd att få migrän över.

Och så tröstade jag mig med att en bekant som under en period arbetade för kedjan hävdar att det ändå är rätt kass kvalitet på grejerna.

7 svar to “Helvetet är att lördagsshoppa på Zara.”

  1. Gunnel 6 mars, 2011 den 16:08 #

    Haha, jag undrade samma sak i fredags eftermiddag. Alla faktorerna ovan samt det faktum att barnklädesavdelningen såg ut som min egen garderob, dvs otroligt rörig och alla plagg huller om buller, gjorde att vi tog hissen ner igen. Oshoppade. Men jag undrar om det är lika illa en tisdag förmiddag? Kan vara värt att undersöka för en del av plaggen är nästan oemotståndligt söta.

    • E 6 mars, 2011 den 17:10 #

      Jag tror att det är mycket lugnare en vardagsförmiddag. Har varit in där på lunchen några gånger för länge sen, då var det inget anmärkningsvärt alls. Kanske därför jag var så oförberedd på hetsen som slog emot oss igår.

      Man får satsa på en morgonpromenad ner på stan, helt enkelt.

  2. Livet runt 30...5 6 mars, 2011 den 19:48 #

    Shoppade lite där åt Hugo även om killkläderna inte är lika begärliga som de för flickor men jag tyckte storlekarna var knepiga. Så kära Lindex och H&M får göra min bekantskap här hemma i V-ås istället.

    • E 6 mars, 2011 den 20:29 #

      Jo det är väl mer ålders- än centimeterangivelser på Zara. Så man får använda ögonmåttet eftersom åldersangivelser förstås aldrig stämmer, allra helst inte på sydeuropeiska kläder.

  3. Annika 7 mars, 2011 den 12:55 #

    Jag älskar Zaras barnklädesavdelning. Den slår H&M med sådana hästlängder att det inte är klokt. Och jag fixar vare sig Lindex eller Kappahl, och har för längesedan tröttnat på Polarn (förutom vinter- och funktionskläderna). Har ju bara ”stora” barn.

    Men visst är det ögonmåttet som får råda. Men att det skulle vara dålig kvalitet? Inte vad jag märkt. Gå dit igen, en annan dag. Jag minns julen 2009 när jag hysteriskt letade på stan efternågot så basalt som en klassisk, vit flickblus, vilket inte gick att uttbringa någonstans – förrän jag kom till Zara. Där fanns det sex olika modeller av vita flickblusar att välja mellan; den ena sötare än den andra ;-)!

    • E 7 mars, 2011 den 13:10 #

      Kvalitetsdissen kanske främst gällde damkläderna. Eller så var bekantingen bara sur för att hon inte kom så bra överens med sina chefer på den tiden det begav sig.

      Får bli en ny tur till Zara i veckan. Gäller bara att undvika partytimmen.

  4. E 7 mars, 2011 den 18:27 #

    Jag HATAR, verkligen hatar, ljudnivån i vissa klädbutiker, särskilt om jag har lilla ungen med. Man borde ju utrusta sig med ett par rejäla hörlurar för att stå ut!!!

Kommentera

