Min lycka

27 Mar

Grovt förenklat skulle man kunna säga att det finns två falanger bland föräldrabloggarna: dels de som beskriver allt i lyckligt fluffiga kärlekstermer, och dels de som skriver uppgivet om kräks, sömnlösa nätter och depressioner. Såklart lånar falangerna lite av varann mellan varven, men det finns ändå en skillnad i uttrycket, vari tonvikten läggs.

Jag antar att min blogg skulle kunna upplevas som lite fluffigt förljugen med allt hyllande av Esme. Men hormonsvängningar och depressioner har aldrig varit en del av mitt barnalstrande. Jag kanske har haft tur, jag tror i vilket fall inte att det är en personlig förtjänst eller nåt slags duktighet som ligger bakom harmonin.

Men, balansen är ett faktum. Jag tyckte om att vara gravid. Jag tyckte inte om att föda barn, men jag tyckte om känslan direkt efteråt. Jag upplevde inte tillstymmelsen av någon babyblues. Och jag har på sju månader haft högst en handfull snabbt övergående bryt när Esmes behov känts övermäktiga. Då har jag vrålat av trötthet rakt in i madrassen och dunkat huvudet i väggen (jo; bokstavligen så).

Men resten av tiden har jag mått jättebra, på riktigt. I varje fall i allt som rör Esme och det här med att vara mamma. Det är resten av livet jag emellanåt kan uppleva som en trög uppförsbacke. Men inte hon. Esme är, på alla sätt, den viktigaste pusselbiten jag saknat i mitt liv.

Och med det sagt menar jag förstås inte att mindre toklyckliga föräldrar älskar sina barn mindre. Men jag menar att mig, sådan jag nu är skapt, ger barnet så oerhört mycket mer energi än vad hon tar. Och kanske finns det en poäng i att jag berättar det, på samma sätt som det finns en poäng i att andra berättar om hur tungt det också kan vara, att vara förälder.

(Dessutom är det ju inget som säger att jag inte blir galen av frustration om ett år eller fem. Föräldraskapet är en redigt lång resa.)

Kommentera

