Sven-Harrys konstmuseum

27 Mar

Det slår mig att jag som arkitektdotter kanske borde ha något klyftigt att säga om det nya mässingshuset här i parken intill. Jag passerade det faktiskt med Esme i fredags, och betraktade glimmandet i förmiddagssolen. Ett äldre par hade också stannat till, men hur jag än ansträngde mig kunde jag inte höra deras omdömen.

Om jag inte missförstår Svenskans Clemens Pollinger totalt så pekar han på huset som ett monument över den goda smaken. Men hur jag än vänder och vrider på det, så tycker jag inte att det är särskilt vackert. Kanske är det för att jag alltid har föredragit silver framför guld. Eller så är det för att det är ett så väldigt nytt och skinande inslag i parken.

Men, det är i alla fall modigare än mycket annat som byggs i Stockholm just nu. Och längre än så kommer jag inte i min analys, inte utan att fråga pappa arkitekten om hans mer skolade åsikt, förstås.

5 svar to “Sven-Harrys konstmuseum”

  1. schnortzel 27 mars, 2011 den 14:22 #

    Jag tycker att det ser ut som en låda. Inget speciellt alltså.

    • E 28 mars, 2011 den 06:09 #

      En mycket metallig låda, det är väl det som sticker ut. Men, den kanske är spännande inuti?

  2. clara 27 mars, 2011 den 19:10 #

    Jag är mycket nyfiken på att gå dit. En vän till mig har förärats att bo där så jag tänkte mig en privat visning i veckan.

    • E 28 mars, 2011 den 06:08 #

      Då hoppas jag att du avlägger rapport efter besöket!

  3. clara 28 mars, 2011 den 12:56 #

    Rapport kommer!

Kommentera

