Maken

2 Apr

”Jag tycker inte om att bli kallad för maken”, säger maken.
”Nähä, vad ska jag kalla dig då?” undrar jag.
”Ja inte för maken i alla fall. Jag kallar ju inte dig för frugan.”
”Men frugan är väl inte samma sak som maken? Maken är helt neutralt för mig.”
”Jo, frugan hör ihop med maken.”
”Men frugan är ju berrigt. Det är inte maken. Maken är bara en böjning av make. Dessutom hör make ihop med maka.”
”Men vaddå, ingen säger väl ‘Nu ska jag hem till makan’?”
”Nä kanske inte, men maken hör i alla fall inte ihop med frugan.”
”Min man är bättre. Eller min make. Men inte maken. ‘Jaha här har maken och jag satt oss för att dricka kvällskaffet precis’. Det är väl inte du och jag?”
”Men, vad kallar du mig för då? Vilka är vi?”

(Han tänker efter)
”Jag kallar dig för min fru rätt ofta. Fast det känns konstigt. Men jag kan ju inte säga min flickvän heller. Fast ibland säger jag att du är min tjej.”
”Men du kan ju inte degradera mig till din flickvän! Kom igen, du kan ju inte jämställa mig med vilken liten romans som helst!”
”Nä, det är just det. Men min tjej, är det okej?”

(Jag tänker efter)
”Aaah, min tjej kanske jag kan leva med. Fast egentligen tycker jag att hustru är fint.”
”Hustru? Näää… Det låter så juridiskt. Make och hustru.”
”Fast det är ju make och maka som hör ihop. Men, vad säger andra då? I dom där sammanhangen där man inte bara kan slänga sig med förnamnet, för att folk inte vet vad den man är gift med heter.”

(Båda tänker efter)
”Man hör ju aldrig det, för man vet ju redan vad ens kompisars äkta hälfter heter.” säger jag till slut.
”Det är svårt alltså.”
”Men, du kan ju säga ‘E som jag är gift med’. Eller ‘min fru E’. Och sen kallar du mig E resten av samtalet.”
”E som jag är gift med är bra. Och för din del är det ju bara en bokstav mer jämfört med maken.”
”Vaddå en bokstav mer? Om jag säger min make i stället för maken? Det är väl två bokstäver fler?”‘
”Och ett mellanslag. Om du ska vara noga. Nä, min man menar jag. En bokstav mer än maken.”
”Så jag ska säga min man, det tycker du är bra. Eller så kanske det är enklast att jag inte pratar om dig överhuvudtaget?”
”Näää. Så menar jag inte. Men snälla, säg inte maken mer.”

(Jag suckar)
”Okej.”

Så från och med nu kallas inte maken för maken i denna blogg. Maken kallas min man, min make eller möjligtvis M, som är första bokstaven i hans förnamn. Och så måste jag ju ställa frågan: Vad kallar ni era äkta hälfter för?

7 svar to “Maken”

  1. marica 2 april, 2011 den 06:10 #

    på bloggen är han maken eller mannen, i allmänna ordalag så är han nog först Kennet, min man och efter det bara Kennet…. tror jag iallafall..:)

    • E 2 april, 2011 den 09:26 #

      ”Kennet, min man” är ju bra.

  2. sara 2 april, 2011 den 07:56 #

    Hahahaha! Jag har aldrig kunnat säga maken, och har snudd pâ svârt att säga ”min man”…
    I Frankrike är det enklare för männen eftersom ”femme” är bâde fru och kvinna (även om uttrycket min kvinna är lite mucho macho kanske?).

    • E 2 april, 2011 den 09:25 #

      Det där är ju intressant alltså. ”Min kvinna” låter onekligen lite Grottbjörnens folk, medan ”min man” är helt vedertaget och neutralt.

  3. Annika 2 april, 2011 den 12:16 #

    ”Min man” med främlingar eller i mer officiella sammanhang, ”A” (dvs hans namn) om det är med de som vet vem han är eller vad han heter…och maken – ja, det har nog hänt.

    • E 2 april, 2011 den 12:39 #

      Ja jag har liksom aldrig reflekterat över att ”maken” skulle låta som att vi är 50-åringar. Men nu är jag upplyst. Eller åtminstone kompromissvillig!

  4. Anna 4 april, 2011 den 11:34 #

    Jag kallar sambon för Mannen i bloggen. I verkliga livet så refererar jag till honom per namn eller som min sambo. I bloggen var det knepigare, vi är ju inte gifta så maken är uteslutet men Mannen kändes som en sammanfattning av allt han är (kön, kärlek, sambo, pappa). Men om han skulle referera till mig som Kvinnan? Det skulle kanske ta ett tag att vänja sig vid den benämningen.

Kommentera

