På väg

3 Apr

Hon går med snabba, generade steg. Drar i den ultrakorta kjolen som omöjligen klarar av att täcka förstärkningen på strumpbyxorna. Men det är ändå toppen, den hopplöst silverglittrande, som avslöjar henne mest. Den var aldrig tänkt att användas i dagsljus.

När hon kommer fram till tunnelbanespärren har hon så bråttom eller är så bakfull att hon försöker gå igenom utan biljett. När hon inte lyckas suckar hon trött och börjar rota efter respengar i plånboken. Och medan jag passerar flickan med sin dagen efter-ångest kan jag inte annat än sucka lite jag också. Men inte av trötthet utan av lättnad. Jag är så glad att jag är inte är hon, att jag är tio år äldre och i en helt annan fas i livet.

Ungdomen, den var sällan så skimrande som man i sina nostalgiska stunder kan förledas att tro.

4 svar to “På väg”

  1. Livet runt 30...5 3 april, 2011 den 17:49 #

    Åh, den som ändå hade fått uppleva en walk of shame en regning söndagmorgon…jag har nog varit för präktig i hela mitt liv. Och nu känns det lite för sent.

    • E 3 april, 2011 den 17:56 #

      Det påstås ju att man endast ångrar det man inte gjort. Men vete fasen om jag riktigt håller med om det.

  2. Annika 3 april, 2011 den 18:57 #

    Jag känner allt som oftast en tacksamhet över att ha sluppit göra det som jag då för tiden så gärna hade velat göra.

    • E 4 april, 2011 den 06:00 #

      Klok då, klok nu, låter som något som stämmer in på dig Annika.

Kommentera

