Tittut

9 Apr

I alla dessa år då jag längtade efter barn fantiserade jag mycket om hur ljuvligt det lilla livet skulle vara. Jag föreställde mig en gullig bebis, en vacker bebis, en underbar, gosig, pussvänlig bebis. En bebis med sin pappas ögon, sin mammas hår och den mjukaste, finaste av dofter.

Och allt detta fick jag, med råge. Esme är så söt så hälften hade varit nog.

Men det jag inte visste, inte kunde drömma om, det var att jag skulle få ett så roligt barn. Flera gånger per dag lurar hon mig att skratta. Som imorse, när hon plötsligt började leka tittut.

Jag visste inte att någon som inte ens fyllt åtta månader kan busa medvetet med sina föräldrar. Men det kan Esme. Gång på gång drog hon täcket över huvudet, väntade några sekunder, och drog sen ner täcket för att förtjust ta emot vår spelade förvåning. Var är Esme, vaaar är Esme – nämen, där är Esme! Om och om igen, i allt snabbare tempo – till sist så fort att hon knappt hann ner under täcket innan det förväntansfulla ansiktet tittade fram igen – så uppenbart lycklig över att ha kommit på denna lek.

Och sen, när jag exalterad berättade detta för min mamma i telefon, sa hon bitterljuvt att Esme nog inte är en bebis längre. Hon är ju så mycket av en liten person nu, med sina egna miner, gester, ord och påhitt. Och det stack till i hjärtat av mammas ord, just för att hon har en poäng i det hon säger.

Fast sen lagom till nattningen kryper Esme ihop tätt mot mitt bröst och suckar av välbehag när hon får äta. Och medan jag smeker hennes ljusbruna lockar tänker jag att nog är hon min bebis ändå, i alla fall ett litet tag till.

2 svar to “Tittut”

  1. Annika 10 april, 2011 den 20:58 #

    Åh, det är så ljuvligt. Och jag, som är ganska så yrkesskadad av att arbeta med funktionsnedsatta barn, blir riktigt rörd av att läsa om Esmes framsteg.

    • E 11 april, 2011 den 08:21 #

      Fast jag tror att det är en ganska nyttig yrkesskada? Att komma ihåg att det inte är självklart att barns utveckling rusar spikrakt framåt…

Kommentera

