Superbebisar och andra

11 Apr

Gör misstaget att googla vad bebisar brukar kunna  vid åtta månaders ålder. Hamnar i en Familjelivstråd där barnen verkar ha kläm på det mesta från att prata och peka till att gå stå och krypa. Det är inte utan att jag anar ganska nöjda mammor som har radat upp långa listor på bebbarnas färdigheter, inklusive noggranna åldersangivelser vid varje ny förmåga (”krypa – 5,5 månader, säga ‘titta mamma lampa’ – 6 månader”) och för en bråkdels sekund hinner jag tänka att oj, ligger Esme så mycket efter? Tills jag inser att det sannolikt är föräldrarna till väldigt tidiga barn som helst stoltserar i just denna tråd.

Och oavsett vilket är det ju egentligen rätt fånigt alltihopa. Så länge man har en frisk bebis kommer den sannolikt att lära sig allt från pincettgrepp till fullständig meningsbyggnad i sinom tid. Vadan brådskan, egentligen?

Eller, som Lars Stenberg formulerar saken i det sinnessjukt tragikomiska klippet nedan: ”Folk håller på å ska berätta om sig själv när dom var små. ‘Jag kunde säga det och det och det men jag kunde inte gå.’ Vad är det å berätta?”

11 svar to “Superbebisar och andra”

  1. Livet runt 30...5 11 april, 2011 den 19:08 #

    Herregud, jag skulle aldrig våga söka på sådana forum – då skulle jag känna mig som världens sämsta. Inte mina barn, utan jag skulle vara just världens sämsta. Istället håller jag till godo med någorlunda friska men alldeles superhärliga ungar.

    • E 11 april, 2011 den 20:47 #

      Det sjuka är att man ALLTID hamnar på Familjeliv om man googlar något barnrelaterat. Men, man får ta informationen man hittar där med en rejäl näve salt.

  2. Anna 12 april, 2011 den 10:51 #

    Jag vägrar gå in på familjeliv, blir helt knäpp av att läsa sådant. Med första barnet höll jag också på och stressade över allt ”när ska han göra det och när ska han göra det?”, ”nu var han nog tidig med det här men varför gör han inte det här”. Så otroligt skönt nu när jag lyckats släppa minutvisaren med båda och bara lugnt konstatera att allt nog blir prima helt i vår egen takt.

    • E 12 april, 2011 den 13:33 #

      Ja det är onödigt att stressa, det gör jag inte heller. Däremot kan jag vara nyfiken på vad som händer ungefär när, därav googlandet :).

  3. Anna 13 april, 2011 den 16:57 #

    Det finns väl inget som säger att ett ”tidigt” barn är något annat än just…tidigt?
    Kan vara roligt för föräldrarna men borde väl egentligen inte sättas i samma mening som mer intelligent, kreativ, lyckad eller vikt åt framtida stordåd. Vore en tung börda på späda axlar.

    • E 13 april, 2011 den 17:08 #

      Så sant, Anna! Ändå tror jag att det är den slutsatsen man gärna gör: tidig lika med ovanligt begåvad.

      • Anna 13 april, 2011 den 17:23 #

        Ack ja, jag har själv fallit i den frestande fällan. Insåg inte förrän senare hur pinsam jag var…

  4. A 13 april, 2011 den 18:41 #

    Underbara Lars Stenberg! 🙂
    Jag har blivit tippsad om den här boken som verkar spännande http://www.bokus.com/bok/9789146210573/vaxa-och-upptacka-varlden-sju-utvecklingssprang-under-barnets-forsta-levnadsar/ )
    Jag är precis som du nyfiken på vad som händer ungefär när, och då tror jag en sån bok eller informationen på infosajter som growingpeople.se ger bra information.

    Att läsa om olika individers berättelser kan ju vara spännande men säger ju bara något om just deras barn.

    • E 13 april, 2011 den 19:02 #

      Du kan få låna den där boken av mig. Eller så kan jag sammanfatta den åt dig så slipper du lägga tid på den: Med jämna mellanrum kommer din bebis att bli grinig, sova dåligt och äta mindre. Då ska du börja hålla utkik efter om barnet försöker lära sig något nytt. Vissa av dessa perioder kommer vara långa, andra kortare. Och sen när ditt barn blir nöjdare igen, så kan den förmodligen en massa nya saker.

      Och så följer långa listor på saker som ditt barn kanske, kanske inte kan i en viss ålder, plus härligt pedagogiska lekar som du kan stimulera utvecklingen genom. Ungefär så, varken mer eller mindre. Och nej, jag har inte fått nån av faserna att stämma med Esmes ålder eller beteende.

  5. A 13 april, 2011 den 19:18 #

    Ha ha, så mycket för det tippset. Tack, då behöver jag inte lägga pengar på den boken.

    • E 13 april, 2011 den 19:35 #

      Fast jag kan ju ha en surare uppfattning om den än du skulle ha, jag vet att många gillar den. Du får verkligen gärna låna den, på riktigt.

Kommentera

