Ballongmagen

16 Apr

Trots att min mage växte sig rejält rund och stor när jag väntade Esme, så har jag i vuxen ålder inte upplevt så bekymmersfria magmånader som då. Tvärtemot vad alla hävdar om långsamma graviditetstarmar och problem med magsmältningen fick jag en nio månaders frist från allt vad värk och svullnad heter.

Så det är med viss besvikelse jag nu återgått till mitt vanliga elände. Några timmars artigt fikande och kaffedrickande straffar sig omedelbart. När jag kommer hem ser jag uppskattningsvis ut att vara i femte månaden. Och genansen låter inte vänta på sig när jag inser att kanske en och annan på tillställningen verkligen trott att det är syskon på väg, när det enda som lever i min mage är ett bråkigt gäng luftbubblor. Usch, vad oglamouröst livet kan vara ändå.

6 svar to “Ballongmagen”

  1. schnortzel 17 april, 2011 den 12:50 #

    Har du försökt med mediciner som dämpar gaserna i magen? De finns receptfritt på apoteket. De hjälper åtminstone min mage.

    • E 17 april, 2011 den 16:53 #

      Jo jag har nog testat det mesta, inklusive plågsamma undersökningar av magsäck och tarmar. Det enda som hjälper är att undvika vissa livsmedel och stillasittande, men ibland kräver ju sociala sammanhang att man ägnar sig åt bäggedera…

  2. marika 18 april, 2011 den 11:58 #

    Har du provat att dra ner på kolhydrater (att äta enligt LCHF)? Det hjälper mot min mans eviga gaser, magknip och svullna mage. Han har också fått utstå tråkiga undersökningar från både det ena och det andra hållet..

    • E 18 april, 2011 den 12:26 #

      Nej, men jag har förstått att många har blivit hjälpta av LCHF. Jag tilltalas dock inte alls av tanken på att äta väldigt mycket mer kött. Det jag brukar bli hjälpt av när magen krånglar som mest är i stället att utesluta kaffe och alkohol, vad jag betraktar som helt onödiga kolhydrater (typ bullar och vitt bröd) och väldigt syrliga frukter som vindruvor och apelsiner.

      Men, nu under föräldraledigheten har jag inte haft så mycket magproblem, antagligen för att jag inte sitter och pressar ihop tarmarna vid ett kontorsbord hela dagarna. Så stillasittande verkar också vara en bov i magdramat, helt klart.

  3. marika 19 april, 2011 den 09:44 #

    Man måste inte äta mer kött, det finns vegetarianer som äter LCHF också. 🙂 Att bara dra ner på kolhydraterna hjälper nog en hel del, mindre vitt bröd tillsammans med pasta/ris/potatis utan att för den sakens skull överdriva räcker nog. Skönt att det har lättat under föräldraledigheten! Jag har verkligen inte orkat tänka på vad/hur jag äter under graviditeten men känner att så snart bebisen är ute så blir det nog en sakta återgång till ett mer eller mindre kolhydratfritt liv. Fast utan att överdriva 😉

    • E 19 april, 2011 den 21:04 #

      Aha, jag som trodde LCHF mest var en enda lång ägg-bacon-och-kött-fest? Ja ta det varligt med dieten när du fått bebisen, allra helst om du tänkt att amma. Det är ju så olika hur kroppen reagerar på mjölkproduktionen, kan hända att du behöver det där kolhydraterna mer än annars.

Kommentera

