Ingen guldstjärna till mig, inte

19 Maj

Nämen nu måste jag sluta läsa Underbara Clara. Jag orkar inte med präktigheten, vare sig hos henne eller hennes läsare. Det är ju jättebra att man vill göra rätt och göra bra och tänka på miljön för varje andetag man tar, men varifrån kommer behovet att slå sig så hårt för bröstet medan man gör det?

Eller, är det bara bittra jag som upplever det som utmattande?

Hursom. Nu outar jag mig själv som lat, egoistisk, ohändig, opraktisk och oetisk människa och mamma. Jag kommer aldrig i helvete att sy mina egna tvättlappar eller göra min egen havremjölk. Jag tycker att det är ursmidigt med våtservetter (åtminstone när jag är ute och flyger* med Esme), och jag älskar min industriproducerade komjölk i mitt importkaffe, tack så mycket.

*Och den som har synpunkter på att jag flyger till Finland trots att det säkert skulle vara skitbra för planetens överlevnad (och mina celluliter) att med barnet i bärsjal typ promenera hela kustremsan runt, får gärna framföra det i kommentarsfältet.

13 svar to “Ingen guldstjärna till mig, inte”

  1. clara 19 maj, 2011 den 09:09 #

    Haha jo jag håller med. Det ska också alltid lösas så enkelt. ”Jag tror på att låta barnen vara fria i tanken” bla bla – jaha vad fint då, men är allting så enkelt?

  2. Em 19 maj, 2011 den 09:20 #

    Haha! Du tar orden ur munnen på mig. Tonen är för energisk och snusförnuftig, för självgod för att jag ska orka läsa!

  3. Esmes mamma 19 maj, 2011 den 09:26 #

    Nä, ingenting är ju enkelt, egentligen. Förutom att bli hög på sin egen övertygelse, kanske. Missförstå mig rätt: klart alla ska göra det dom anser sig kunna för miljön och hållbarheten. Verkligen. Men jag tror att det är mer komplext än att hela svenska folket bara ska säga upp sig från sina stadsliv och bli självförsörjande på landsbygden.

  4. Marla 19 maj, 2011 den 10:16 #

    Håller med. Har gett min två-åring burkmat fram till ett-årsdagen, kör ICAs våtservetter till min två-veckorsbebis och har badat honom en gång sen han föddes. Vi bor i ett i-land, kom igen! Bebisar och barn behöver överösas av kärlek och närhet och mår bra så länge föräldrarna mår bra, vilket jag tror kan bli svårt med hetsen mot perfektionism. Herregud, hemgjorda tvättlappar. Hur präktigt kan det bli?

  5. situationsdiktaren 19 maj, 2011 den 10:40 #

    Oj. Det här var intressant. Jag läser sällan Underbara Clara, men måste ju kolla vad du stört dig på. Och nu blev jag lite konfys. För jag använder inte heller våtservetter. Mest för att jag hatar allt som är parfymerat (får huvudvärk) och för att de kostar. Men jag har aldrig tänkt tanken att det skulle vara präktigt att använda frotté i stället. Å andra sidan har jag inte fållat upp mina små frottébitar heller. Mest använder jag gamla små handdukar från farmors dödsbo eller sönderrivna badlakan. Bryr mg inte om hur de ser ut. Skall ju bara användas till skit.

    • Esmes mamma 19 maj, 2011 den 11:10 #

      Frottén i sig är förstås inte präktig. Det är mer tonläget när man talar om sin frotté jag blir matt av.

      Våtservetterna används i ärlighetens namn just när vi är på resande fot, jag är inte heller så förtjust i det parfymerade. Annars kör vi med pappersservetter och vatten. Frottébitarna som jag köpt på Ikea och H&M Home torkar vi torrt med.

  6. Lina 19 maj, 2011 den 12:15 #

    Åh tack! Precis vad jag känner. Det enda ”duktiga” jag har gjort är att jag har fixat egna kräkshanddukar av gamla stora handdukar, men det var mest för att jag hittade så fina nostalgihanddukar på Röda Korset. Är storkonsument av oparfymerade våtservetter för att vi inte kan ha skötbordet i badrummet, och lillrumpan är inte det minsta röd här.

    • Esmes mamma 19 maj, 2011 den 22:11 #

      Våtservetter fyller nog sin funktion, tycker jag.

  7. SivÖ 19 maj, 2011 den 12:22 #

    Man blir lätt utmattad, jo. Det är så vansinnigt mycket man borde tänka på, liksom, och jag orkar inte heller med.
    Jag har koncentrerat mig på att leva etiskt inom vissa områden – jag äter inte kött och försöker i viss mån undvika onödiga kemikalier och tillsatsämnen. Men med resten får det gå som det går. Med burkmat och engångsblöjor och importfrukt.
    Vi har bara använt frottédukar, förresten, utom då vi varit på resande fot. Köpte fyra förpackningar små tvättdukar på IKEA redan innan sonen föddes och de är fortfarande i användning. De bäst investerade 16 eurona under hela hans barndom, skulle jag tro.

    • Esmes mamma 19 maj, 2011 den 22:12 #

      Några områden måste ju vara bättre än inga områden. Och så gärna lite överseende med andras brister, om man orkar det.

  8. E 19 maj, 2011 den 15:47 #

    Jag gillar underbara Clara, men min tillvaro ser nog väldigt annorlunda ut än hennes… 😉

    • Esmes mamma 19 maj, 2011 den 22:07 #

      Det ena utesluter förstås inte det andra.

Kommentera

