Den orala fasen

27 Jun

Esme har fullt upp med att stoppa allt i munnen. Inte nödvändigtvis så mycket mat som allt annat. Under stor koncentration river hon fram tidningar, böcker, cd-skivor, sladdar, mattväv (Ikeas ryamattor håller inte riktigt för en tiomånaders hårda små nypor kan jag intyga) dammtussar, skräp, plastpåsar, skor och så vidare.

Och sen in i munnen, nam-nam-nam-nam låter det. Njutningsfullt och länge. När hon inte vässar tänderna mot stabilare föremål, vill säga. Typ bordsben, vardagsrumsskänken, mammas ben.

Så jag antar att jag inte ska oroa mig de dagar hon ratar allt från gröt till lunch till middag och det som trugas däremellan. Nåt slags näring får hon väl i sig ändå, på andra sätt.

6 svar to “Den orala fasen”

  1. Sara 27 juni, 2011 den 08:08 #

    Ja, och samtidigt som man hâller pâ att sterilisera nappar och vällingflaskor sâ äter den lilla lite jord ur en blomkruka eller dammtussar frân golvet… Säkert prima för immunsystemet.
    C föreslog förresten Esme som bebisnamn. Jag sade att det är otroligt fint, men taget….

    • Esmes mamma 27 juni, 2011 den 09:40 #

      Jamen eller hur! Har faktiskt tänkt på det, när jag under stort allvar kokar nappar samtidigt som hon sitter på köksgolvet och plockar i sig precis allt hon kan komma över.

      Det är klart att ni får döpa Maud-Melba till Esme om ni vill och gillar! Det är väl ett något vanligare namn i Frankrike, inbillar jag mig?

      • sara 27 juni, 2011 den 10:54 #

        Ja, fast inte helt vanligt. Superfint i alla fall, ni har lagt ribban högt för en eventuell lillasyster/bror. Hur matchar man ett sâdant kanonnamn? 😉

  2. Esmes mamma 27 juni, 2011 den 12:28 #

    Roligt att du tycker det! Vi får väldigt blandade reaktioner, många tycker att Esme är ett helt hopplöst namn, men sen finns det ju dom som verkligen gillar det. Jag har faktiskt några ganska fina namnidéer på lager, men där lär de få stanna eftersom det bara är jag som är intresserad av att skapa småsyskon.

    • sara 27 juni, 2011 den 15:53 #

      För mig är Esme lite i samma liga som Anaïs, som jag ocksâ tycker är fint. Hm, mâste nämna det för den C, förresten.

      • Esmes mamma 27 juni, 2011 den 17:48 #

        Jamen gör det! Jag har en kompis som har en Anaïs-dotter, det är väldigt fint. Och faktiskt ovanligare som tilltalsnamn i Sverige än Esme.

Kommentera

