Svärmorsfetman

4 Jul

Hos min svärmor äter man rejält. God mat, rikligt med vin, inte sällan efterrätt, och så fika två gånger per dag. Till kaffet bjuds minst fyra sorters kakor, och självklart snacksar man loss på kvällskanten med både chips och godis.

Jag är skitdålig på att tacka nej till det som bjuds: jag älskar ju att äta. Nu senast hade jag gått upp två kilo på en svärmorsvecka. Ganska deppigt för någon som kämpat i runda svängar nio månader med att få bort de sista graviditetskilona.

Så nu kämpar jag igen. 400 gram kvar till utgångsvikten, som i ärlighetens namn inte är exakt den siffra jag skulle kalla idealisk till att börja med den heller. Men nåt måste man ju sikta mot. Så inget vin, ingen glass men många plankor blir det. Jag hetsläser Olga Rönnbergs blogg och stirrar mig blå på hennes fantastiska fembarnskropp. Kan hon så måste väl jag kunna, åtminstone något.

Men kul juli? Nja, va.

11 svar to “Svärmorsfetman”

  1. Livet runt 30...5 4 juli, 2011 den 18:50 #

    Åh, vad du stressar mig. Jag som lagt på mig så många kilon att jag är beredd att ge upp utan fight…

    • E 4 juli, 2011 den 18:54 #

      Inte meningen att stressa nån annan än mig själv! Är säker på att du är urfin som du är.

  2. lina 4 juli, 2011 den 19:04 #

    Jag tänker: jag börjar morgon! Och så tar jag en kaka till…

    • E 4 juli, 2011 den 19:16 #

      Så har jag också tänkt i snart elva månader. Men jag är lite för mycket kakdeg hela jag för att det ska kännas riktigt bekvämt i längden.

  3. sara 4 juli, 2011 den 19:34 #

    Oh nej, den förhatliga plankan!
    Jag är ju mer typen som köper dyra krämer som ska utföra mirakel med oplatta magar.
    Och den här bikinisäsongen tänker jag f ö njuta av att vara skamlöst pregnant och komplexfri.

    By the way sâ är ju du hur snygg som helst, svärmorsveckor eller inte.

    • E 4 juli, 2011 den 20:22 #

      Det är oerhört roligt att du köpte en mirakelkräm mot just DEN oplatta magen. Och, jag var ju skamlöst pregnant och (relativt) komplexfri förra sommaren, så jag tycker du gör helt rätt. Njut! Själv verkar jag faktiskt tycka att plankan är lite spännande ändå, så jag fortsätter på det spåret förhoppningsvis ett tag till.

      By the way är du ju hur snäll som helst. Tack.

  4. Situationsdiktaren 4 juli, 2011 den 19:38 #

    Ja, du. Svärmorsfetman. Vilket fint ord. Tyvärr lider jag också varje sommar av den. Värst är det dock med barnen som inte är vana att få så mycket socker. O´boy är kanske inte det bästa att starta dagen med.

    • E 4 juli, 2011 den 20:27 #

      Ah, ja barnen också…

      Än så länge har jag kontroll över Esmes meny (ja om vi bortser från papper, dammtussar, grästovor, döda insekter och övrigt som hon plockar i sig) men det lär ju bli svårare med tiden.

  5. sara 5 juli, 2011 den 05:35 #

    Jag är inte snäll. Säger bara som det är, du är en av de vackraste kvinnor jag känner. Och klok och rolig dessutom.

    • E 5 juli, 2011 den 07:25 #

      Men åh! Kärlek till dig fina vännen.

  6. E 5 juli, 2011 den 19:39 #

    Äh, strunta i kilona och njut av att du har en så bra svärmor och all den goda maten!

Kommentera

