Sex, styrka och sinnlighet

5 Jul

Vi kollar in ett gäng penisar på Fotografiska, dom som Robert Mapplethorpe har fotat. Om sanningen ska fram är det något av gammal skåpmat för mig, dessa snoppar har jag sett förr – närmare bestämt vid tolv års ålder på Louisiana i extremt besvärat sällskap av mina föräldrar.

Såhär i vuxen ålder kan jag konstatera att fotografierna är helt fantastiska; sinnliga, välkomponerade, obestridligt vackra. Och att det finns så mycket mer att se, utöver de erigerade organ jag – och sannolikt mina stackars föräldrar, som inte vidrört ämnet efter det där aningslösa museibesöket – väl aldrig kunnat glömma.

Jag kommer på mig själv med att närstudera bilderna av Lisa Lyon, den första kvinnliga världsmästaren i bodybuilding. (Passande nog springer jag av en slump dessutom på den av mina vänner som råkar ha en syster som hör till Sverige-eliten inom just denna högst märkvärdiga sport.) Men även enklare motiv, som närbilder på blommor, säger mig något utöver de mest slitna parallellerna till kvinnokönet. Kanske handlar det bara om att livet är så väl fångat, att den konstnärliga blicken aldrig upphör att vara ärlig och på riktigt.

På hemvägen funderar jag över nakenhet och sexualitet och varför det så ofta är så svåra ämnen för föräldrar att hantera inför sina barn. Tills det slår mig att det förstås sällan är helt okomplicerade domäner ens inom det vuxna parförhållandet, än mindre att försöka förhålla sig pedagogiskt till. För sex blir ju aldrig neutralt, hur man än vänder och vrider på det.

Och samtidigt är det väl liksom det som är poängen, att det ska vara så brännbart och märkvärdigt att det är omöjligt att ens snudda vid, utan att påverkas.

Kommentera

