Semester för apostlahästarna

11 Jul

Många som har bil beklagar sig över hur jobbigt det är. Det är dyrt med bensin, det är svårt att hitta parkeringsplats, det är träligt med alla reparationer. På vintern är det tungt och svinkallt att skrapa is från rutorna, på sommarn är det alltid nån måsjävel som skiter på motorhuven och varje halvår måste ju däcken bytas.

Vi har ingen bil, jag har inte ens körkort. När jag lyssnar på mina bilburna vänner är jag nöjd med det valet. Men när vi just nu faktiskt förfogar över en silvergrå Toyota, är det ändå en helt ny värld som öppnar sig. För det är ju lyxigt att ha bil. Allrahelst när man har barn. Det är bara att packa in sig i sitt eget lilla utrymme och bränna iväg, långt eller kort, helt oberoende av tidtabeller och andras skrikiga ungar.

Men även den lyxen har en förrädisk baksida, och jag undrar om inte den stavas bekvämlighet. Igårkväll fanns den enda lediga parkeringsplatsen några kvarter från vårt hus, och jag hann tänka att det var skit att vi skulle behöva  så långt med vårt bagage för att ta oss hem. Tills det slog mig att vi i vanliga fall ju alltid går och bär och släpar, det är liksom vårt liv, inget konstigt alls.

Kanske har dom som alltid glider runt i sina bilar glömt hur det kan vara – eller aldrig ens riktigt upplevt det? Och kanske är det därför dom tycker att det är så himla surt att det finns trängselskatt och idiotiska medtrafikanter och grusskott och lapplisor? För att dom inte anar hur mycket det kan värka i trötta armar när man bär ICA-kassar och barn och skötväska och glasåtervinning och IKEA-möbler och fan vet allt, varje dag, jämt, för att det liksom inte finns något annat sätt?

Jag vet inte. Jag vet bara att det i alla fall inte är synd om oss den här veckan när vi har en bil, inte ens den natten som det ska städas rent på just vår gata. Däremot är det lite synd att vår lista över saker vi skulle vilja passa på att göra är så orealistiskt lång, och att det kommer att dröja ganska länge innan vi har tillgång till en bil igen. Fast inte så synd att vi skulle välja att köpa oss ett eget fordon ändå.

(Tror jag.)

3 svar to “Semester för apostlahästarna”

  1. lina 12 juli, 2011 den 07:30 #

    Vi har precis köpt bil, och jag kommer aldrig glömma hur mycket vi kämpat med att bära och släpa saker överallt. Min cykel har fått stå ut med mycket! Det är superlyxigt med bil, känns nästan overkligt nu såhär i början när vi ännu inte stött på några problem, förutom måsskit då…

    • E 12 juli, 2011 den 09:25 #

      Grattis till bilköpet och må er glädje över kärran hålla i sig!

  2. Melli 15 juli, 2011 den 22:42 #

    Jag måste medge att det är oftare och oftare jag tänker på hur bra det sku vara att ha en bil nu då vi har tre barn. Redan det att vagnen tar stryk av allt matkonkande hem från butiken. Eller att mina hand- och fotleder sa upp kontraktet förra vintern då det var som att ploga sig fram genom snödrivorna fram och tillbaka till skolan. Ja bil är lyx. Lyx med en baksida då. Jag är själv super rädd för att köra bil. Fast kanske jag sku våga mer om det var vår egna. Sen någongång då vi ens teoretiskt sku ha lite ditåt råd med en.

Kommentera

