Underbara dagar vid vatten

29 Jul

I mormor och morfars högt älskade sommarparadis tillbringade vi en vecka nästan helt bestående av solskensdagar. Och regnade det något under dagen var det i alla fall stilla och klart lagom till kvällen, då vi parkerade oss med vinglasen på den magnifika brygga min morfar anlade i början av 60-talet.

Esme åt gräs och grus och småstenar och bark. Men även grillad knackkorv och jordgubbar i mängder. Vi åt rievä och rågchips från Linkosuo, som sig bör i denna del av Finland. Och så badade vi, betade av In Treatment (första halvan av första säsongen, nu väntar jag ivrigt på resten) och pumpade vatten från brunnen och plockade blåbär.

Den enda smolken i bägaren var kvinnligheten som gjorde sig påmind för första gången sedan Esme – varför tajmas det alltid så, när man av årets 52 veckor tillbringar en endaste i en stuga utan rinnande vatten? – och förstås ett blodbad mycket värre än detta: händelserna i Norge. Om det senare kan jag inte egentligen skriva något som känns tillräckligt eller ens nödvändigt. Jag nöjer mig med att konstatera att jag är rädd och förskräckt och äcklad (jo faktiskt, just äcklad) och känner oro inför den värld som Esme ska växa upp i. Högst givna reaktioner alltså, på en högst ogiven kedja av händelser.

Att läsa boken om sömn och amning och dylikt blev det inget av, men däremot kände jag mormor och morfars närvaro mest hela tiden när dagarna tuffade på där i sin idylliska inramning. I köket mindes jag hur mormor en gång lärde mig att diska i rätt ordning (glasen först, kastrullerna sist, övrigt däremellan) och vid bryggan anade jag morfars silhuett när han böjde sig ner för att tvätta sig i det kalla, klara sjövattnet. Och i eftermiddags när vi lämnade mitt andra hemland kunde jag inte låta bli att gråta lite i smyg, för att det på något sätt känns som att jag lämnar min mormor och morfar en smula mer för varje gång jag far därifrån.

Sen spelade min man Joanna Newsoms ”Esme” för oss i bilen och jag grät ytterligare lite till.

Ett svar to “Underbara dagar vid vatten”

  1. E 31 juli, 2011 den 20:15 #

    Fin känsla i den där beskrivningen av sommarstället!

Kommentera

