Ångesten

1 Aug

Innan Esme föddes tänkte jag att jag gärna ville amma. Jag var lite rädd för att det skulle göra ont och vara struligt, men min vision var ändå att satsa på amningen även om det kunde bli jobbigt.

Det blev det nu inte. Från första stund visste Esme vad hon skulle göra, och min kropp accepterade den lilla igeln utan omsvep. Vi har kort sagt haft en underbar amning i snart ett år; stunderna med den varma lilla kroppen tätt mot min är ljuvliga.

Men så är det ju det här med att återvända till jobbet. Eftersom det knappast lär fungera att min man springer med barnet till Östermalm en sisådär fyra gånger per dag måste amningen trappas ner, och det så snart som möjligt. Jag vet att det är så, och har tänkt på det en längre tid. Men det gör märkvärdigt ont och jag gråter faktiskt när jag inser att jag inte längre kommer att få vara nära Esme på det här speciella viset. För att inte tala om hur mycket jag gråter när hon gråter och jag borde förvägra henne det hon vill ha, och det jag i ärlighetens namn ju vill ge.

I dom stunderna känns det högst oklart varför vi har ett samhälle som bygger på att föräldrar och barn ska skiljas åt så tidigt som möjligt. Det gör det. Jävla skitsamhälle, jävla förvärvsarbete, jävla ekonomiska strukturer. Jävla allt som inte är bebis och kärlek och närhet, liksom.

Ångest, sa jag att jag känner det?

12 svar to “Ångesten”

  1. Melli 1 augusti, 2011 den 12:49 #

    Fast om jag vore du sku jag kanske amma sålänge som möjligt innan jobbstarten. Då blir hon ju liksom inte ledsen i onödan, sen en dag är du bara inte där med mjölken. Fast brösten kan nog bli shockade då på jobbet. :/

    • Esmes mamma 1 augusti, 2011 den 17:08 #

      Jo det är väl det spåret jag är inne på, mer styrd av känslorna än hjärnan dock. Jag är ju rädd att det blir onödigt tungt för pappan att vara hemma med en bröstlängtande liten. Men så kanske det inte behöver vara? Vet inte vad andra har för erfarenheter, vore intressant att höra.

  2. Lina 1 augusti, 2011 den 13:34 #

    Åh, känner igen mig så mycket i det där. I början hade jag ångest för att det inte fungerade med amningen, och längtade tills hon skulle sluta amma. Nu vill jag inte alls sluta, men det verkar hon vilja, för hon älskar all mat vi ger henne (ja, nästan iallafall) och ammar mindre och mindre för varje dag. Det gör lite ont i mig.

    Det är härligt att läsa att det fungerat så bra för dig och Esme så länge, när jag hör många som lägger ner av olika anledningar eller som inte vill amma alls. Heja amning!

    • Esmes mamma 1 augusti, 2011 den 17:17 #

      Jag har blivit mer och mer pro-amning ju större Esme har blivit faktiskt. Inte så att jag skulle ut och missionera om saken men visst är det synd i de fall som amningen verkar misslyckas på grund av okunskap, och trots att mamman kanske verkligen, verkligen vill få det att fungera. Samtidigt är det ju toppen att det finns bra alternativ för dom som inte vill eller känner att dom kan fortsätta.

      I min egen familj har jag fått kommentarer om att min mjölk inte borde räcka längre (efter endast ett halvår och trots att mjölken fortfarande synbart flödade) och att Esmes tänder väl vore ett bra skäl att avsluta ammandet (trots att hon inte bits). Men det kanske är värt ett eget blogginlägg i sig, det här med att omgivningen kan ha så mycket åsikter kring hur länge det är okej att amma och inte.

      • Lina 2 augusti, 2011 den 13:23 #

        Ja, det tycker jag nästan att det är. Så många som har åsikter om amningen, herrejösses… Det om något är ju ändå upp till den ammande mamma och bebisen att avgöra. Ser fram emot det inlägget 🙂

  3. E 1 augusti, 2011 den 17:56 #

    Ååååå, vad kan jag säga… Jag kan fortfarande känna stygn, nej, hugg av saknad efter amningen, fast det är tre månader sedan jag slutade. För mig var det också enbart positivt och funkade hur bra som helst, men avvänjningen var svår-kanske mest för mig. Svårt att förklara det rationellt, det är en så djupt fysisk och emotionell sak. Hoppas att det ska gå bra för er! Kanske du kan hålla kvar t.ex. kvällsamningsstunden eller en efter-jobbet-amning istället för att sluta helt om du inte vill det?
    Lycka till!

    • Esmes mamma 2 augusti, 2011 den 16:53 #

      Jo så lär det bli, att jag inte slutar helt och hållet på en gång. Men jag anar att det vore skönt att dra ner på nattammandet också, när det blir krav på att vara pigg och skärpt och produktiv på jobbet.

  4. Livet runt 30...5 2 augusti, 2011 den 08:52 #

    Och då kan vi ju bara vara glad att vi bor i Sverige som tillåter så lång föräldraledighet när länder som Italien och Frankrike vill ha tillbaka sin arbetskraft redan efter tre.

  5. Livet runt 30...5 2 augusti, 2011 den 08:52 #

    Och då menar jag förstås tre månader.

    • Esmes mamma 2 augusti, 2011 den 16:57 #

      Jo visst har vi det bra ordnat i jämförelse med många andra länder. Men i ett större perspektiv kan jag ju undra varför vi byggt upp samhällen som förutsätter att vi tillbringar merparten av vår tid åtskilda från dom vi älskar.

  6. Melli 2 augusti, 2011 den 21:57 #

    Själv har jag varit hemma i över sju år nu..Äldsta sonen började dagis efter att han fyllt fem, för att öva sig lite innan förskolestarten. Så inte måste man alltid vara frånskillda heller. Sambon tjänar också väldigt lite och jobbar bara 6 timmar per dag. Så vi lever väldigt fattigt, men tillsammans en hel del.

    • Esmes mamma 3 augusti, 2011 den 05:45 #

      Du har förstås helt rätt: visst går det att välja en annan, enklare livsstil för att kunna vara med sina barn länge. Jag har tänkt på det en hel del men är inte säker på att vår lilla familj skulle må bäst av en sådan lösning ändå, kanske är det mest jag som har dom drömmarna.

Kommentera

