Bebis-BMI

11 Aug

Jag har länge tyckt att jag väger mer än jag ser ut att göra. Alltså att jag är hyfsat tung i relation till min längd, men för den skull inte särskilt stor i kroppen.

Nu verkar det som att Esme är tvärtom. Hon ser ut att vara hullig, gosig och välnärd men väger enligt BVC för lite. Jag blir en smula stressad när hennes viktkurva planar ut, och undrar vad vi gör fel. Men Esme äter sina tre (förvisso små) huvudmål om dagen och mellanmål därtill. Och så ammar hon (än så länge) uppåt tio gånger per dygn. Eftersom hon ratar gröt och burkmat blir det mest sådant som hon själv kan plocka i sig, eller få instoppat i munnen – helst utan skedar eller andra bestick.

Men ändå, alltså. Extra viktkontroll ska bokas in i höst. Vad säger ni, låter nio kg för lite till en 76-centimeters kropp?

5 svar to “Bebis-BMI”

  1. sara 11 augusti, 2011 den 10:44 #

    Jag kommer inte alls ihâg vad Véra vägde, men hon lâg länge under snittvikt, ändâ tills vid ett och ett halvt âr.
    Men hon mâdde bra, och ât ordentligt, och det är det viktigaste. Annars är det sâ mycket vikthysteri kring bâde bebisar och gravida kvinnor. ALla är olika, det där med kurvor och normer är bara stressande.

    • E 11 augusti, 2011 den 10:49 #

      Jag antar att det BVC reagerar på är att Esmes kurva avviker. Hade hon vägt lite hela tiden hade dom nog inte brytt sig så mycket. Som det är nu var hon lång och lätt när hon föddes, gick sen snabbt upp ett par viktkurvor och är nu tillbaka på nyfödingsproportionerna. Men jag vet inte hur mycket man ska bry sig om dom där kurvorna EGENTLIGEN, har hört att dom är baserade på flaskuppfödda barn från 70-talet och att så länge längden ökar som den ska är vikten inte lika väsentlig. Och som sagt, hon ser fin ut i mina ögon, och det är aldrig någon som har sagt att hon skulle se mager ut, snarare tvärtom ju.

  2. Anna 11 augusti, 2011 den 10:46 #

    Tycker hon låter ytterst normal, trodde det hörde till de vanliga att vikten så smått börjar plana ut kring ett. Låter mest som onödig stress i mina öron.

    • E 11 augusti, 2011 den 10:51 #

      Ja hon rör sig ju massor nu, men har kanske inte lika tunga benmuskler som dom ettåringar som står och går, har jag tänkt. Och det går inte att truga i henne mer mat än hon vill ha, hon spottar bara ut om man ens lyckas stoppa i henne en extra bit.

  3. Linda 13 augusti, 2011 den 13:36 #

    Så länge din flicka är pigg, frisk, glad och nyfiken så tror jag att du kan bortse från BVC:s oro.

Kommentera

