Kalaset

13 Aug

Eftersom vi inte hade någon namngivningsfest och (för) mycket av Esmes första år handlat om sorg i olika former, har det känts viktigt för mig att ordna ett födelsedagskalas för henne. Exakt hur viktigt det var förstår jag nog egentligen först såhär efteråt, när jag sitter här lite trött men så himla tacksam att tårarna vill rinna mest hela tiden.

Vi var ju en liten men exklusiv skara som samlades kring den nyblivna ettåringen idag för att äta tårta, öppna paket och sjunga både finska och svenska gratulationssånger. Innan tänkte jag att hela ståhejet kanske mest var en mysig ritual för oss vuxna, men jag hade fel.

Esme förstod redan när den rosa tyllkjolen åkte på att något speciellt var i vardande, och sen njöt hon synbart av sin uppmärksamma publik ända tills hon stupade i säng för natten. Hon dansade, tjoade, öppnade med uppenbar förtjusning alla sina paket, blåste ut det enda ljuset i tårtan, kalasade på lite vispgrädde och studsade runt bland oss vuxna för allt vad hon var värd. Sen tog hon en välbehövlig eftermiddagsvila varefter hela härligheten fortsatte på Sven Harrys Konstmuseums nyöppnade restaurang. Där sopade hon banan med tyllkjolen, charmade både personal och övriga gäster och tyckte att oxbringa var synnerligen gott.

Och nu sitter jag här bland ballonger, serpentiner och kärleksfullt utvalda presenter och bara känner mig upprymd. Det är rakt av underbart att få dela glädjen över detta hett efterlängtade barn tillsammans med dom man älskar, det är det.

4 svar to “Kalaset”

  1. sara 14 augusti, 2011 den 07:28 #

    Grattis Esme! Ett âr redan!

    • E 14 augusti, 2011 den 13:24 #

      Esme tackar! Och ja, det gick fort. Nästan för fort, kan man väl säga.

  2. Maria 14 augusti, 2011 den 07:32 #

    Det är klart att flickan förstod att hon var huvudpersonen!! Måste ha varit en underbar dag för henne!
    Maria

    • E 14 augusti, 2011 den 13:25 #

      Jag tror det, hon var otroligt glad och uppe i varv. Det var härligt.

Kommentera

