Gammalt och nytt

17 Aug

”Nuförtiden ska ju alla ge sina barn så konstiga namn,” sa min svärmor med en blinkning till mig. Då slog det mig att de konstiga namnen nog har varit med i matchen lite längre än nuförtiden, bara inte lika ofta förekommande hos gemene man som hos celebriteter.

Personligen har jag exempelvis aldrig riktigt kommit förbi att den ena av Ingrid Bergmans tvillingflickor heter Isotta. Jag har liksom inte förstått om det är fulsnyggt eller bara fult, eller hur det kan ha känts att heta Isotta när ens syrra heter Isabella.

Men så nyss läste jag hos Linna Johansson om Isottas systerdotter (alltså Isabella Rossellinis dotter, om vi nu ska hålla det här lite enklare) som visst heter Elettra. Vilket tydligen Isabella själv heter i tredje eller fjärde namn, eller nåt åt det hållet, samtidigt som Isotta nog främst går under namnet Ingrid numera. Och då tänkte jag att okejdå. Det finns kanske en logik där ändå, även om den inte är helt glasklar eller simpel att följa.

Kommentera

