Mode och jag

18 Aug

Lina ber om fler modeinlägg och jag tänker så det knakar. Vad tycker jag om mode, egentligen?

Well, att jag är en fåfäng själ vet nog alla som känner mig. Men jag har varken tiden eller ekonomin att leva ut den sidan av mig sådär riktigt ordentligt. Jag tror att jag var som snyggast och mest genomtänkt stajlad under studieåren – då fanns ju om inte pengarna så åtminstone tiden och energin att fixa och trixa med det egna utseendet i all oändlighet.

Sen är det väl med mig som med de flesta 30-plussare: man stagnerar lite, tycker att man har funnit sin egen stil och är inte lika trendkänslig som man eventuellt var tidigare. Nånstans händer det också något med det egna perspektivet och man börjar förundras (ibland till och med förfasas) över hur folk klär sig, i stället för att bli inspirerad av det. Just nu sätter jag exempelvis extra stora frågetecken vid de muskorta jeansshortsen som är så snålt tilltagna att framfickorna hänger som vita påsar och dinglar mot låren. Fattar icke. Allra minst om man bär dom en het sommardag tillsammans med ett par riktigt jäkla svettiga boots. Konstig kombination, och obekvämt verkar det också, skulle jag vilja påstå.

Men jag tycker om kläder, mycket. Jag tycker om fina färger och mönster, jag tycker om vackra skärningar och skön kvalitet. Jag är en sucker för klänningar och handlar gärna fler par skor än jag egentligen behöver. Ska det vara nytt och hållbart går jag till Bruuns Bazar, vill jag ha färgglatt och udda är Beyond Retro allra bäst. På reorna letar jag lite extra efter Rodebjer, Whyred, Malene Birger och Tiger, medan Acne och Filippa K gör fina grejer som aldrig tycks passa på just mig.

Överlag tror jag väl mycket på att man ska klä sig efter sina förutsättningar. Jag är ingen smäcker jeanstjej eller cool kostymbrud, alltså håller jag mig mestadels till mina feminina men inte för pluttinuttiga klänningar i varierande längd och utformning. Och så är ju hemligheten bakom den perfekta outfiten att se till att varje del av den bidrar till helheten utan att kombinationen blir för uppenbar.

Ungefär så, tänker jag när det kommer till mode.

2 svar to “Mode och jag”

  1. linapanyaaventyr 19 augusti, 2011 den 19:32 #

    Det låter ungefär som jag, vi letar nog på samma reaställ misstänker jag. Däremot måste jag erkänna att jag gått omkring i sånadär jeansshorts med synliga fickor i sommar. Dock ej dinglandes, men synliga. Obs, minus boots!

    • E 19 augusti, 2011 den 19:45 #

      Man får absolut ha såna shorts även om jag råkar tycka att det är konstigt. Jag är trots allt en tant på snart 32 höstar. 🙂

Kommentera

