Yoghurten

19 Aug

Efter middagen öppnade jag kylskåpet för att ställa tillbaka allt som inte gick åt. Då blev Esme alldeles till sig, pekade och hojtade ”toi-toi-toi-toi-toi” för allt vad hon var värd. Men jag kunde inte  lista ut exakt vad det var hon menade även om jag försökte fråga och hon försökte toitoitoi:a till svar, så till sist tänkte jag att hon kanske mest av allt ville titta på någon färggrann flaska  som hon råkat få syn på.

Men besvikelsen när jag stängde igen kylen gick inte att ta miste på, hela det söta lilla ansiktet skrynklades ihop och bittra tårar vällde fram i massor. ”Men mamma förstår inte vad du menar, vad var det du ville ha?” försökte jag, och Esme pekade mot den stängda dörren och grät.

Så lyfte jag upp henne ur stolen, öppnade kylen igen och frågade ”Vad är det du vill ha?”

Och blixtsnabbt kom det självklara svaret. Esme pekade på bebisyoghurten och sa ”Tota!” (det där). Lite osäker på om jag verkligen just upplevt vår första riktigt logiska dialog, tog jag fram yoghurten och satte henne i stolen igen. Men väl där fanns det inget att tveka över. Min kräsna lilla flicka, som stunden innan knappt velat äta nånting alls, slukade hela bunken i ett nafs. Och jag överdriver inte när jag säger att hon, när jag efter måltiden hjälpte henne ur stolen igen, suckade fram ett förnöjt ”Kiitos!

3 svar to “Yoghurten”

  1. Linn 19 augusti, 2011 den 19:37 #

    Voi vitsi, det måst ha varit en bra känsla!

    • E 19 augusti, 2011 den 19:42 #

      Ja jag är fortfarande smått förstummad. Och Esme var superglad resten av kvällen.

      • sara 20 augusti, 2011 den 14:53 #

        Men sprâket kommer ju just ur den där frustrationen, det är den som driver fram det.
        Och tillfredsställelsen när man fattar… ENorm!

Kommentera

