Sanningen tål att diskuteras

23 Aug

En sak som jag tycker är extra bra med er som följer min blogg är att ni är öppna för diskussion. Ni är inte sådär snabba på att tysta ner tankespår som inte passar med era egna. Det finns ju säkert saker jag skriver som ni tycker är fel eller dumma eller konstiga. Men ni har aldrig skyndat er till kommentarsfältet för att huta åt mig för den skull.

Det uppskattar jag verkligen.

Allra helst när jag genom Sara läser Ebba von Sydows inlägg om den engelska prinsessan Kates magra lekamen. Ebba slår typ knut på sig själv för att försvara att hon nämner det uppenbara. Varför? Jo, för att en och annan naturligt mager person, som minsann äter typ hela hästar till middag, annars kan ta illa upp.

Och vad händer?

Några smalingar känner sig förorättade ändå.

För det första vittnar ju den typen av reaktion om att man är helt oförmögen att skilja på sig själv och andra (”om inte jag har anorexi så kan inte någon annan ha det heller”). För det andra närmar det sig en åsiktsfascism som är direkt kvävande. Varifrån kommer alla dessa rättrådiga som alltid tänker och gör allting rätt, och som har som enda livsuppgift att brotta ner alla tankespår som pekar åt nåt annat håll än det förment goda och kloka? Och var går egentligen gränsen för vad man får säga, med risk för att någon annan kanske kan misstolka, ta åt sig eller känna sig kränkt?

Jag vill i alla fall slå ett slag för rätten att säga att Kate Middleton ser ut som ett spöke. Och i samma andetag slår jag ett slag för rätten att säga emot.

Det är liksom poängen med att vi alla har begåvats med varsin hjärna. Dom ska användas, men dom ska inte användas på exakt samma sätt.

5 svar to “Sanningen tål att diskuteras”

  1. Linn 23 augusti, 2011 den 09:29 #

    Ett solklart fall av prinsessjukan. Hon ser ju exakt ut som Victoria för många år sedan:

    Hoppas hon får hjälp snarast!

  2. Anna 23 augusti, 2011 den 10:25 #

    ^Jösses, hade glömt att hon såg ut så på den tiden.

    Till ämnet så tror jag att det långt beror på den enkla osäkerheten. Om vi alla passar in i samma mall så kan vi inte göra/vara fel. Måste ibland påminna mig själv om det och banna mig själv då jag (speciellt dagar då självförtroendet är på botten) genast tror att inlägg, texter osv handlar om mig, mina barn, hur jag fostrar, äter osv. För så är det ju inte. Det är bara text och åsikter av andra människor som inte är jag. Bra så.

    Men en viss respekt måste ju ändå finnas kvar. Bloggande, twitter och övriga sociala medier ger ju alla en chans att komma till tals, på gott och ont.

    • E 24 augusti, 2011 den 12:29 #

      Ja, respekt för varandra ska man ha. Fast inte så mycket att man inte kan få uttrycka en åsikt överhuvudtaget längre.

      Men jag tror att det är lätt hänt att man som storbloggare börjar lyssna lite för mycket på alla kommentarer som haglar in. Det kommer ju närmare inpå än om man exempelvis chefar för en tidskrift.

  3. sara 24 augusti, 2011 den 12:30 #

    Hon ser anorektisk ut. Inte naturligt smal.
    Det är nâgonting som gör att de där naturliga bengetterna aldrig ser sâ där ämliga och ihopsjunkna ut, pâ nâgot sätt.

  4. Maria 24 augusti, 2011 den 14:12 #

    Jag håller med dig till fullo, alla har en hjärna för att tänka själv med. Du är så klok!!
    Maria

Kommentera

