Ingen bloggare är en ö

31 Aug

En anledning till att jag bloggar är att jag vill skriva friare än jag gör i mitt jobb. En annan är att jag föreställer mig att jag kanske därigenom ska bli en skickligare skribent.

Men så inser jag att när man bloggar så följer man andra bloggar. Och det färgar av sig på hur man skriver, lika ofrånkomligt som man påverkas av de romaner, krönikor eller dikter man senast har plöjt.

Det är också därför man ganska snabbt kan hitta tio bloggare som skriver på så identiskt manér att dom kunde varit en och samma. Det betyder inte att dom skriver dåligt, bara att dom skriver ganska exakt likadant. Dessutom är det så klurigt ordnat att man i princip aldrig är medveten om sitt plagierande. Det bara sker, idéerna poppar upp och så berömmer man sig själv för att man tänker så himla bra, fast man egentligen bara upprepar något man såg någon annanstans för en halvtimme sedan. Och det här gäller förstås även mig.

Så om jag verkligen vill blogga för att skriva bättre, är det sannolikt att jag skulle ha större framgång om jag avskärmade mig från den övriga bloggvärlden. Annars blir det ganska säkert så att de uttryck och formuleringar som jag känner mig extra nöjd med i själva verket är direktimporterade från Peppe, Sara, Clara, KristinaHanna eller någon annan av mina favoritbloggare.

Men, halva poängen med att blogga är ju att följa andra bloggar (den andra halvan, om ni undrar, är att man får läsare). Annars kunde man ju likagärna skriva en vanlig dagbok. Fast när jag jämför det jag skrivit i min dagbok med det jag skriver här, så måste jag säga att blogginläggen är sjufalt bättre. Mer genomtänkta, mer kompletta – åtminstone som texter betraktat.

Kanske är det så enkelt som att man ändå höjer sig i sitt skrivande genom att vara en del av det kollektiva medvetandet, även om man inte direkt blir mer originell på kuppen. Jag är inte helt säker, men jag tror att det kan vara så.

4 svar to “Ingen bloggare är en ö”

  1. H 1 september, 2011 den 07:01 #

    Det tror jag. Och så gör journalister också, hela tiden, medvetet eller omedvetet. Kram.

    • Esmes mamma 1 september, 2011 den 07:56 #

      Ja, det är nog så det funkar. Samtidigt, ska väl tilläggas, finns det definitivt dom som har egna, starka röster också. Men det ena kanske inte behöver utesluta det andra.

  2. Livet runt 30...5 1 september, 2011 den 14:40 #

    Men så är det ju absolut. Utan input, ingen kreativitet. Det gäller jobb såväl som fritid, bloggande, mode, inredning…you name it. Avskärma sig och efter ett tag står det fullständigt stilla. Jag älskar att höja mitt eget skrivande genom att läsa andra och få inspiration och att referera till. Kram K

  3. Annika 4 september, 2011 den 07:06 #

    Jag tycker om att ha min lilla bloggosfär. Med bloggare som både läser och läses av mig, med bloggare jag läser som (med största sannolikhet) inte läser mig, samt läsare/bloggare som läser hos mig, men som jag inte själv läser.
    Utan det skulle jag lika gärna kunna skriva offline. Och, det är ganska skönt att känna en gnutta av prestationskrav, känner jag. Det gör att jag lägger ned en annan möda på det jag publicerar. Även en vanlig dag. Vad som helst får inte ett ”Publicera”-tryck.

    Jag har definitivt utvecklats i mitt skrivande, på glad amatörnivå, av att blogga. Det gör mig glad.

    Att känna att man är del av ett sammanhang, och inte minst, att inse att man knappast är vare sig den första eller den sista som tänker en tanke och skriver om den – det är så det är, och det gör inte min tanke mindre värd. Däremot är det lite jobbigt att läsa bloggare/skribenter som verkar helt omedvetna om detta.
    Ungefär som att läsa om någon som tror att hon är den första i världshistorien som steker köttbullar. På den nivån är det.

Kommentera

