Pratpolicyn

7 Sep

Ungefär fem dagar i veckan äter jag wrap till lunch. Det är inte fullt så enahanda som det kan låta, eftersom jag alternerar mellan tre wrapställen: Wiggo Wrap, Planet Food och Blueberry.

Eftersom jag gjorde tre fatala missar när jag gick hemifrån imorse (1. Valde tygskor 2. Tog en luvtröja i stället för en jacka 3. Lämnade paraplyet i hallen med tanken ”det kommer säkert sluta regna snart”) fick det närmast liggande Blueberry tjäna som dagens wrapleverantör.

Blueberry har helt uppenbart färre kunder än de konkurrerande wrapställena. Jag tror att det kan vara därför personalen är så ivrig på att konversera den som kliver in i butiken. Och jag tycker ju egentligen att det är trevligare än att bli avsnäst eller ignorerad, vilket ju faktiskt kan hända både nu och då när man försöker sig på att konsumera.

Men, jag undrar om inte Blueberry har tagit pratet ett steg för långt. Det blir krystat och följer dessutom ungefär samma mall oavsett vem jag köper min lunch av, vilket osökt får mig att se måndagsmötenas personalcoaching framför mig. Typ ”Kom ihåg att berömma kundens val av wrap! Fråga också om kunden brukar äta denna wrap, om den rent av är en favorit! Säg gärna något inspirerande om ingredienserna också, så att kunden tror sig få valuta för pengarna! Och framför allt, le mycket hela tiden, på Blueberry är vi glada!”

Å andra sidan kanske coachingen ändå fyller sitt syfte, så att man inte råkar freestyla till det så att man står och säger att säsongens wrap brukar vara dyrare för att man använder dyrare råvaror. Eller, så är det jag som är ute och cyklar när jag tror att rotfrukt är billigast på hösten.

2 svar to “Pratpolicyn”

  1. Livet runt 30...5 8 september, 2011 den 06:34 #

    Blueberry känns som en nyhet för en lantis. Måste besökas när storstaden hälsas på i helgen.

Kommentera

