Förskolor, för övrigt

17 Sep

Jomen det var ju en jättefin förskola vi besökte igår. Relativt* stor gård med flera träd och sandlåda, lugn och fin personal, harmoniska och söta barn, bra läge och hemtrevliga lokaler. Och alla talar finska.

Kruxet? Att vi ställde oss i kön först för några veckor sen och att det inte brukar bli många platser lediga i januari.

Men vi har det nog bättre än många andra i babyboomens Stockholm ändå. Vi får med största sannolikhet plats på den andra finskspråkiga förskolan i vår del av stan. Den som har världens deppigaste lilla asfaltsplätt till innergård, mörka små lokaler och personal som verkar mer stressad än glad.

Fast jag undrar jag, kommer vi verkligen kunna lämna Esme på ett ställe som inte känns hundra, bara för att vi nog inte har något annat alternativ?

Det påstås ju att jag har betalt för att vara kreativ, och just nu kan jag lova att min hjärna går på högvarv. Det måste finnas en bättre lösning säger mitt hjärta, och hjärnan sätter lydigt igång att leta efter just den.

 

*Vi pratar ju innerstan här, det finns få superoaser till förskolegårdar.

Ett svar to “Förskolor, för övrigt”

  1. Livet runt 30...5 19 september, 2011 den 06:14 #

    Det är jobbigt att lämna första barnet som det är (andra barnet nemas problemas) så en förskola som inte känns hundra kommer inte att underlätta. Hoppas att ni hittar en lösning till den bättre. Kram K

Kommentera

