Min helg har handlat om böcker

25 Sep

När jag fick Esme sa hon som är gift med min bror att det säkert skulle dröja ”flera månader” innan jag kunde läsa ut en hel bok. För henne hade nämligen ett helt halvår hunnit passera innan koncentrationsförmågan satt där den skulle. Då tyckte jag att sex litteraturfria månader lät väldigt mycket.

Men för mig skulle det ta mer än dubbelt så lång tid att få till den där riktiga läsfeelingen. Och när jag väl kom dit, höll jag mig till ett välbekant ämne. Först läste jag Mats Kamp om att bli pappa. Sen läste jag Livet & barnet om att bli mamma. Båda är jättefina och personliga, och säger mycket om vår samtid och städerna och stressen och prestationsbehovet och tankarna. Det är inte så lätt att bli förälder idag, utan att samtidigt grubbla ganska mycket över vad det innebär. Jag är inte så säker på att det var så på säg 60-talet, när man liksom bara fick barn för att det är så naturen har ordnat det.

Livet & barnet har för övrigt skrivits av begåvade, roliga och sällsynt behagliga Peppe Öhman, vars blogg jag har följt ungefär sen jag fick Esme. Peppe har den där avundsvärda balansen mellan självkänsla och självdistans, som gör att varken hon eller hennes texter blir självgoda.

Det är inte så många författare som lyckas med det, och det är en av de saker som gör att jag är extra glad över att jag faktiskt har fått träffa Peppe i verkliga livet nu. Hon är supercool, läs hennes blogg och köp hennes bok, så får ni se.

3 svar to “Min helg har handlat om böcker”

  1. Annika 25 september, 2011 den 19:01 #

    Jag hade så gärna varit med på samma resa som jag vet att du varit i helgen. Nästa år, nästa år!

  2. Livet runt 30...5 26 september, 2011 den 08:21 #

    Och jag har ännu inte kommit till att slå upp förstasidan i en bok trots att året passerat…men jag skulle önska att tiden fanns.

  3. Peppe 26 september, 2011 den 19:15 #

    nämen, så otroligt fint skrivet. tusen tack, jag rodnar lite. och hördu, du är fantastiskt klok och trevlig och en typ som man genast vill bli vän (helst bästis med).

Kommentera

