Om att skänka en slant

26 Sep

Peppe länkar till Emelie Popmorsa som skriver om att ge pengar till tiggare. Och jag tänker efter. Jag är nog lite som Emelie, jag ger ibland, men inte alltid och inte till alla. Nånstans på vägen har jag tagit ett beslut om att när jag har kontanter på mig och en kvinna kommer och ber om pengar, så ger jag mina slantar till henne. Det är mest ett känslobaserat beslut, men handlar nog också om att jag föreställer mig att det är ännu överjävligare att vara kvinna på samhällets botten, än att vara man. Det finns krasst taget fler sätt att bli utnyttjad och spottad på, när man är tjej.

Sen är det inte helt enkelt att förhålla sig till att tiggeriet i Stockholm har ökat så väldigt bara under de sex år som jag har bott här. Till stor del verkar det bero på det importerade systematiserade tiggeriet, alltså folk som ganska uppenbart har tagit sig (eller kanske tagits?) hit just för att tigga. Uppenbarligen är det människor som också far jätteilla, men jag tycker ändå att det är problematiskt. Jag får liksom inte kläm på om det finns någon högre upp i hierarkin som skor sig på det hela, men tanken på att det kan vara så får mig att hålla igen plånboken. Jag vet inte om det är rätt, men där drar jag i alla fall en gräns.

Hur resonerar ni andra? Ger ni pengar till tiggare eller säger ni oftast nej?

6 svar to “Om att skänka en slant”

  1. Peppe 26 september, 2011 den 19:13 #

    jag ger, som du, osystematiskt. om jag analyserar det ger jag oftast åt gamla människor och kvinnor. tänker mig att de har det svårast.

  2. Annika 26 september, 2011 den 19:15 #

    De få gånger jag givit pengar har det, i likhet med dig, varit till utsatta kvinnor. Annars ger jag inte pengar till tiggare. Jag vill ärligt talat slippa tiggeri, så som det förekommer på tunnelbanan, med mera.
    Det är komplicerat, men jag kan inte tycka det är rätt att människor ska komma hit och försörja sig på tiggeri. Eller på att gnida på en fiol, eller gnälla med ett dragspel.
    Tiggeri ska inte vara ett acceptabelt sätt att tjäna pengar. Hur vi ska lösa problemet, det har jag ingen lösning på.

  3. Lina 26 september, 2011 den 20:09 #

    Jag ger oftast inte, men får lika ofta dåligt samvete för att jag inte gett något. Jag tänker rätt mycket på hur det kommer sig att människor hamnar i den situationen att de tvingas tigga. Det måste ha hänt så otroligt mycket dåliga saker som leder till det. Det känns som att det ska rätt mycket till för att man ska tvingas tigga om man bor i Sverige. Sedan är det ju självklart skillnad på om någon annan tvingar en person till det. Och så håller jag med dig, att kvinnor är mer utsatta än män, så jag ger hellre pengar till kvinnor.

  4. Livet runt 30...5 27 september, 2011 den 07:50 #

    Jag ger aldrig. Inte för att jag är elak eller snål utan därför att jag inte alltid tror på att det finns ett verkligt behov av att just behöva tigga. Däremot kan jag köpa sammma nummer av Situation Sthlm om och om igen, för här finns det någon som jobbar för att tjäna sina pengar.

  5. Anna 27 september, 2011 den 09:37 #

    Ger väldigt sällan nuförtiden. Gav oftare då jag bodde i Stockholm, hade en stammis vid Rådmansgatans t-bana som alltid satt där med sin hund när jag kom hem från skolan. Men så känns det som om det har hänt ganska mycket under de sju (hjälp!) år som jag levt i exil i småstaden. Här finns fortfarande inte en enda tiggare men i övrigt så har de ju ökat explosionsartat. Och jag vet varken vad jag ska tycka om det eller hur det ska lösas. Så just nu ger jag inte alls, däremot köper jag alltid Situation Stockholm när jag stöter på det. Kanske både ett fegt och enkelt sätt att köpa sig bort från problemet.

  6. Lisa 27 september, 2011 den 15:30 #

    Jag ger till kvinnor och köper situation stockholm. Sen ger jag ofta till romer som en egen protest mot de lag vidriga utvisningarna av romer.

Kommentera

