Inget för den känslige läsaren

27 Sep

Min gravida frisör ville veta vad som överraskat mig mest med förlossningen.

Så jag berättade att det var den där pinnen som barnmorskan tryckte upp i stjärten på mig medan jag krystade. Ja alltså jag såg den ju aldrig, men kände nog. Det var som att få ett normalstort kvastskaft uppkört i ena öppningen medan man försökte trycka ut något ur den andra. Obekvämt var bara förnamnet.

Jag kom mig inte för att fråga barnmorskan varför hon ville försvåra för mig i ett redan tillräckligt kämpigt läge, men tänkte i mitt inte helt glasklara sinne att pinnen säkert skulle göra så att jag inte sprack så mycket.

Det är för övrigt mitt tydligaste känslominne av hur det var där på slutet, alltså hur det var i själva underkroppen att pressa ut ett barn genom en alldeles för trång sektor. Det där med att bli besvärad i baken med en pinne. Den känslan.

Resten måste jag ha förträngt.

10 svar to “Inget för den känslige läsaren”

  1. Jonna 27 september, 2011 den 21:02 #

    Men vad var den till för då? Pinnen alltså.

    • E 28 september, 2011 den 05:46 #

      Pinnen fanns bara i mitt huvud! Känslan måste varit en kombination av att Esmes huvud tryckte på och att barnmorskan höll emot med handen för att det skulle gå så skonsamt som möjligt.

  2. Anna 28 september, 2011 den 06:11 #

    Vad tyckte din frisör om detta? Undrade också vad det var för pinne du pratade om, men jo när du säger det är väl den känslan inte så långt borta från upplevelsen.

    • E 28 september, 2011 den 10:40 #

      Hon skrattade gott åt det. Det är nog tillräckligt lång tid kvar till beräknad förlossning för hennes del, för att hon inte ska få panik av dylika beskrivningar. Ännu.

  3. 4-barnsmor 28 september, 2011 den 08:41 #

    Var glad för att BM höll emot. Det känns vidrigt men hjälper mot att spricka. Har bara fått den hjälpen vid min tredje av fyra förlossningar men då sprack jag inte till skillnad från de andra gångerna. Det är bättre med obehaget vid förlossningen än många stygn efteråt. Jag skrek dock till min BM att ta bort handen. Hon var rutinerad och sa bara ”Ja, ja.” Det skrattar min man gott åt än i dag.

    • E 28 september, 2011 den 10:43 #

      Jag är jätteglad för det! Har i efterhand förstått att det brukar kunna bli rätt brutala följder av yttre press och forcerad krystning, men tack vare pinntricket/handpåläggningen klarade jag mig hur bra som helst.

  4. sara 29 september, 2011 den 10:34 #

    Eh… Aldrig hört talas om pinnar…
    Jag fick ju aldrig till det med krystningen (hade eventuellt överdos av epidural sâ kände INGENTING), utan det var mer förlossningsläkaren som fick jobba med att ta ut Véra. 😀

    • E 29 september, 2011 den 11:08 #

      Nä, det finns förstås inga pinnar att höra talas om. Jag var minst sagt snurrig när det var dags för la grande finale, så min hjärna tolkade känslan av att bli penetrerad som att barnmorskan på riktigt hade tryckt upp en redig träpåle. Och där och då kändes det fullt logiskt, lite jaja, nu bråkar dom med min stjärt också, what else is new.

      Låter nästan lite läskigt att inte känna någonting, så var det inte för mig även om själva krystvärkarna uteblev.

  5. Annika 29 september, 2011 den 11:59 #

    Fascinerande. Jag vet det mesta om yttre press (två erfarenheter; positiva, dock), och blev även snedklippt vid första förlossningen (prematur bebis som skulle ut så skonsamt som möjligt). Men sista, dvs fjädre gången, höll också barnmorskan emot, och då behövdes det inte sys ett enda stygn!
    Varför jag nu skrev allt detta…det vete sjutton ;-).

    • E 29 september, 2011 den 12:09 #

      Jag gillar att du delar med dig, du är ju en riktig proffsfödare i jämförelse med mig! Har hört några positiva erfarenheter av yttre press, så det (som allt annat) verkar kunna upplevas väldigt olika.

      Och så sänder jag ytterligare en tacksam tanke till min barnmorska som höll emot så bra.

Kommentera

