Inget för mesar, det är då en sak som är säker

6 Okt

Så har man då tillbringat 90 minuter i en 40-gradig källarlokal med att försöka lyda en ymnigt tatuerad bikinikvinnas omöjliga uppmaningar av slaget ”Forehead to your toes! Forehead to your toes!”. Kändes väl inte som mitt mest lysande tilltag, för att uttrycka saken försiktigt.

Men åter hemma i sofflugnet är den av nattamning och skrivbordssittande stela ryggen ovanligt mjuk och ledig, och inte dunkar det så fruktansvärt i skallen som jag befarat innan heller. Och jag kommer på mig själv med att tänka att det nog inte gjorde så ont ändå, inte hela tiden åtminstone.

Så jag ska nog återvända till bikramyogan. Fast inte just imorgon, eller övermorgon heller, för den delen. Men om ett tag, när jag förträngt mer av exakt hur hett och tufft det hela faktiskt var. (Ungefär som när kvinnor bestämmer sig för att  föda barn igen, föreställer jag mig. Och ja, jag jämförde just bikramyoga med en förlossning. Då hajar ni nivån.)

9 svar to “Inget för mesar, det är då en sak som är säker”

  1. clara 6 oktober, 2011 den 20:37 #

    Första gången är tre gånger så jobbig som den andra eller tredje. Många lägger sig ner och känner sig svimfärdiga. Sen, efter tre gånger ungefär, blir det beroendeframkallande. Har jag både hört, och det var så för mig.

    Det blev bara så för mig att jag inte ville få i mig gifter på hela dagen inna yogan, eller efter. För att vara fräsch och inte få huvudvärk. Dvs kaffe tex, eller alkohol, Sedan blev det lite överdrivet och jag började dricka saltvatten, och gick runt med de där blöta kläderna i väskan hela tiden. Jag har iofs lätt för att överdriva saker. Nu blev jag sugen igen! Mums vad härligt med värmen.

    • Esmes mamma 7 oktober, 2011 den 08:22 #

      Hoppas du har rätt. Det mesta i träningsväg tenderar ju att bli roligare efter några gånger. Jag har också en tendens att bli fanatisk, i de perioder jag har yogat som mest har jag också fokat på fräsch mat, minimalt med kaffe och alkohol, och god sömn. Fast nu var det ett tag sen, kanske kan det här vara en kickstart för ett hälsosammare liv!

  2. Livet runt 30...5 7 oktober, 2011 den 06:07 #

    Men klädseln då E, hur var du klädd? Och jag hör direkt att det inte skulle vara något för mig, jag som inte är någon fan av värme.

    • Esmes mamma 7 oktober, 2011 den 08:24 #

      Nä värmen är en utmaning även för mig. Men jag hoppas att man kanske vänjer sig.

      Den rekommenderade klädseln är shorts och träningsbehå. Jag valde att skyla mig lite mer, med nåt slags cykelbyxa som slutade nedanför knät, och ett tunt linne. Ingen upphetsande syn på något sätt, alltså.

  3. H 7 oktober, 2011 den 07:05 #

    Ha, den där giftfriheten stämmer inte riktigt för mig (medyogerskan i underjorden): efter gårdagskvällens Resorb och Ipren hinkar jag kaffe idag. Men kanske nästa gång…

    • Esmes mamma 7 oktober, 2011 den 08:25 #

      Jag startade också dagen med en härlig, krämig stor cappuccino från Espresso House. Men Rom byggdes ju inte på en dag.

  4. Lina 7 oktober, 2011 den 08:30 #

    Oj, en förlossning alltså? Jag vågar nog inte riktigt än… Fortsätter med mesyogan på gymet ett tag till… Blir spännande att se hur det går för dig om du bestämt dig för att fortsätta!

    • Esmes mamma 7 oktober, 2011 den 08:44 #

      Nja, kanske lite tillspetsat då. Men stundtals fick jag yrsel, illamående och panikkänslor som påminde om barnafödandet. Kanske också för att bikinidamen sagt till oss nybörjare att vi absolut inte fick lämna rummet oavsett hur dåligt vi tyckte att vi mådde.

      Och lite så är det ju under en förlossning också, man kan inte bara resa sig och gå därifrån när man känner att man fått nog.

  5. clara 7 oktober, 2011 den 19:45 #

    Det där är någon sån där respektpryl, och att de vill att man ska prova igen. De brukar ju också säga att även om man mår dåligt så ska man prova igen, för det brukar mest vara första gången man upplever det så jobbigt. Men jag minns första gången för mig, då jag tvångsmässigt mantrade ”tänk om jag får panik tänk om jag får panik”. Haha. Sedan kom jag ju att älska det. Shoulders back, chest forward, bend your knees….

Kommentera

