Bortskämdheten

8 Okt

En av många fördelar med att vara syster till min syster är att man kan ringa henne lite apropå ingenting och beställa en idyllisk julafton i hennes 20-talsvilla i Borgå. Och så kan man konstatera att hennes man liksom bara måste vara tomte (för han gör det allra bäst och Esme förtjänar ju faktiskt det bästa…) och sen slänga in en brasklapp om att att man tyvärr, tyvärr inte har ledigt förrän den 23 december så några av förberedelserna kan man därför inte riktigt hjälpa till med. Och till respons får man bara ett glatt Välkommen, välkommen! och så var liksom hela julhelvetet någon annans huvudvärk.

Ungefär så kan det gå till i min familj, där jag för evigt är den saknade minstingen i främmande land. Min man hävdar vänligt att det är grunden till att jag är en stark person. Själv undrar jag om det inte också bidrar till att jag kan vara en ganska… krävande person.

6 svar to “Bortskämdheten”

  1. Annika 9 oktober, 2011 den 11:07 #

    Fast, vet du – det låter som en så kallad win-win situation för mig. Helt ärligt. Alla blir glada! Och, om jag har förstått saken rätt, så är ju din syster och svåger i en helt annan fas i livet än ni är, och har säkert både tid och lust att ta sig an allt julstök. Eller hur? Njut!

    • Esmes mamma 9 oktober, 2011 den 19:06 #

      Vi har en åldersskillnad på 18 år, men min syster har tre hemmaboende barn varav den yngsta är i lågstadieåldern, så jättemycket överflödig tid har dom nog inte. Men hon har ändå de bästa förutsättningarna för att ordna jul för tjocka släkten, så jag hoppas att hon tycker att det ska bli mer roligt än jobbigt…

  2. Anna 10 oktober, 2011 den 18:23 #

    Det kallas det bästa med att vara lillasyster, och vissa (min sambo…) anser att det även gör oss lite krävande.

    Försöker också bena ut vem och var julen ska ordnas. Själv är jag ledig från den 16 dec så jag kan inte dra det kortet.

    • Esmes mamma 10 oktober, 2011 den 19:52 #

      Hade jag mer tid (och inte var i ett annat land) skulle jag faktiskt gärna hjälpa till med förberedelserna. Du kanske kan köra en sån variant?

  3. E 10 oktober, 2011 den 18:43 #

    Nu blir jag ju jättenyfiken eftersom jag bor i Borgå… 🙂

Kommentera

