Fåfängan

8 Okt

Jag måste säga att i takt med att träningsvärk i lår och rumpa tilltar blir jag alltmer positiv till bikramyogan.

När jag var yngre trodde jag att det var putmagen som var den felande länken i min kroppskonstitution, men efter Esme inser jag att det är underkroppen. Det sladdrar och gropar sig både här och där på ett inte alls särskilt tilltalande vis. Så om bikram kan råda bot på dom skönhetsfelen är jag helt klart redo att svettas järnet många gånger till. (Säger jag nu, på betryggande avstånd från tortyrkammaren.)

Och om någon undrar vad det är man egentligen gör när man bikramyogar, ser positionsschemat ut som följer:

Jag tyckte nr 17, 20 och 22 var allra svårast. Nr 17 för att man ska ligga och pressa hela sin kroppsvikt mot armbågslederna (gör redigt ont) och 20 och 22 för att jag absolut inte kan kröka ryggen bakåt.

Resten av positionerna var bara allmänt skitsvåra och jag tror inte att jag fick till dom ens till hälften rätt och riktigt. Jag är både för svag och för stel. Men, övning ger väl färdighet, vill man ju gärna inbilla sig.

7 svar to “Fåfängan”

  1. Lina 8 oktober, 2011 den 19:53 #

    Men oj! När jag ser de där positionerna känns det som om jag håller på med låtsasyoga… Alla känns omöjliga, ungefär!

    • Esmes mamma 8 oktober, 2011 den 20:09 #

      Nä det tror jag inte alls, att du låtsasyogar. Men visst är det svårare än den yogan jag ägnat mig åt hittills, det är det. Och hettan gör det tyngre. Men jag skulle säga att åtminstone nr 9, 10, 13-16 och 25 och 26 är rimligt görbara.

  2. clara 8 oktober, 2011 den 19:58 #

    Har exakt samma svåraste rörelser! Kanske är det detta jag ska börja med igen! Lunchpass från jobbet i vår kanske…

    • Esmes mamma 8 oktober, 2011 den 20:10 #

      Ja, om jag blir hooked vill jag definitivt ha en bikramkompis i vår! Fast just luncherna känns sådär med tanke på tidsåtgången och eftersvettningarna. Jag är ju alltid intresserad av att komma hem tidigare, du vet.

  3. Livet runt 30...5 10 oktober, 2011 den 06:15 #

    I mina ögon såg allting svårt ut, jag får nog leva med mina gropar ett liv till.

    • Esmes mamma 10 oktober, 2011 den 08:28 #

      Haha, det är ju långtifrån säkert att jag blir slätare heller. Man kanske borde bikramera bena typ varje dag, för att uppnå sådana resultat. Men det KÄNNS i alla fall bra att ha träningsvärk i sina problemområden, det borde ju inte förvärra läget i alla fall…

  4. clara 10 oktober, 2011 den 18:38 #

    Eftersvettningarna ja! Börjar minnas varför jag tyckte en hel dag gick åt till detta.

Kommentera

