Overallen

11 Okt

Förra vintern klarade sig Esme med en mycket fin, ärvd overall från Zara. Med en spädis är ju enda utmaningen att försöka hålla värmen, helst i något som tilltalar ögonen också. Det lyckades vi med.

Men i år, alltså. Som jag fattar det borde man köpa overall nu, innan dom börjar ta slut. Och så ska den vara tålig och varm och bekväm och snygg. Och funka hela vintern, eftersom en overall som är tåligvarmochbekvämochsnygg kostar rätt mycket, så man vill inte behöva köpa två. Dessutom kommer Esme med största sannolikhet att börja förskolan mitt i vintern. Och det har man ju hört, att på dagis duger inga lallarvarianter.

Så… Jag har nördat ner mig lite inom området nu och tänkte punga ut med dryga tusenlappen för den här.

Reima ska vara bäst, enligt dom som vet (och det säger jag inte bara för att jag är finsk). Men vad tycker ni, fellow mammor och allvetande bloggläsare? Är det hål i huvudet att köpa ett så dyrt plagg till ett litet barn?

Och apropå litet, ska man köpa i storlek 86 när hon för närvarande är någonstans mellan storlek 74 och 80? Eller kan storlek 80 räcka?

Med vänliga hälsningar, Rookie mom.

 

17 svar to “Overallen”

  1. clara 11 oktober, 2011 den 10:04 #

    Den verkar grym. Det är ju högt andrahandsvärde på Reima också, om ni vill sälja sedan. I hennes ålder sliter de minimalt på muddar, knän och band – ja hela overallen helt enkelt. Så jag tycker du kan go for it!

  2. clara 11 oktober, 2011 den 10:06 #

    Ps. Storleken: hade det varit Pop hade jag sagt 80. Alma har 98 i Pop nu men 104-110 i HM. Googla hur de är i sizen. Vi hade en 110 overall på henne förra vintern, såg lite kul ut men i år blir den bra. Kanske inte lika varm om för stor dock!

  3. Jonna 11 oktober, 2011 den 10:09 #

    Jag har också hört att Reima är bra, men har aldrig haft någon. Vi har kört på Polarn alla tre vintrar hittills och varit nöjda med det, en Molo har vi också haft och har inget att klaga på där heller, de är relativt lätta att få tag i begagnade men i bra skick och till bra pris. I år har vi dessutom kompletterat i ett wild card i form av en fyrtiokronors begagnad HM-overall, det ska bli spännande att se vad den tål.

    • Jonna 11 oktober, 2011 den 10:10 #

      Det var alltså Polarn jag syftade på när jag skrev det där om lätta att få tag i. Molo är typ alltid over priced.

  4. SivÖ 11 oktober, 2011 den 10:16 #

    Reimas overaller är ganska stora i storlekarna. Köpte en 98 på loppis i söndags och den är rejält stor på Andreas, som annars har 98 i sgs alla andra märken.
    Jag VÄGRAR köpa overaller till fullpris, men sen jagar jag ju runt på reor och loppisar i stället. Tycker bara att 100 € är för mycket för något som används i max 4-5 månader.

    • Anna 11 oktober, 2011 den 10:34 #

      Reima har jag bara bra erfarenhet av, bland annat de bästa vinterhandskarna. Men stora storlekar, storebror har en hösthalare i storlek 104 som borde vara hans storlek men nog är i största laget. Bäst att prova och se. För vår del blev det en Wheat, får se vad den går för. Blir ju galen ifall den inte håller vad den lovar, tanken är ju nog att lillebror ska få den sen.
      PoP har jag också bara bra erfarenhet men där lönar det sig verkligen att testa, storlekarna varierar mycket från plagg till plagg,.

  5. Livet runt 30...5 11 oktober, 2011 den 10:58 #

    Reima brukar rankas högt, men förra året toppade Didrikssons testerna. Själv kör jag på ärvda år ut och år in så jag är inte så noggräknad 😉

  6. Annika 11 oktober, 2011 den 11:03 #

    Vi hade en Reima åt sonen. Jag köper ALDRIG mera en Reima, tyvärr. Handskarna är super, men en overall köper jag inte flere gånger. Vi är rätt så mycket ute och jag tycker man skall kunna sitta i en snöhög utan att bli direkt våt eller kall. Reima höll inte måttet här alls. Men det är bara vår erfarenhet. Jag sålde den vidare och fick en bra peng för den.

    Däremot köpte vi en ännu dyrare overall nämligen ticket2heaven och den har vi varit super nöjda med. Den ser ny ut trots att den är väldigt flitigt använd. På sommaren köpte jag en höst/vår overall för -50 % och den är också jätte bra. Kommer garanterat att satsa på märket i fortsättningen.

  7. Lisa 11 oktober, 2011 den 11:10 #

    Hett ämne! Själv funderar jag på när rut sju månader behöver överall. Nu kör vi med vindtät fleece överall och ull överall under.

  8. Lisa 11 oktober, 2011 den 11:14 #

    Vill annars tipsa om att det finns hyfsat utbud på second hand i vasastan.

  9. Hanna 11 oktober, 2011 den 11:29 #

    Jättebra om man får tag på ärvd/andra hand. Men om man ”har råd” kan jag inte tänka mig så mycket viktigare saker att lägga pengar på än att barnet är varmt och torrt.

    När de är så små känns det som om det är tillräckligt klumpigt med overall utan att den är alldeles för stor så jag hade nog inte tagit i när det gäller storlek.

  10. Hanna 11 oktober, 2011 den 11:32 #

    Jag tänker då på att det är bra andra handsvärde, köpa overall för 1000 och sälja för 600 eller köpa begagnad för 600 och sälja för 300, typ.

  11. Nunne 11 oktober, 2011 den 11:45 #

    Jag har mest haft Reima till mina döttrar. De ÄR stora i storleken så mitt råd är att du skall köpa storlek 80 annars kommer hon att drunkna i den. Samtidigt är även jag en sådan som aldrig köpt en overall till ordinarie pris – antingen halva rea-priset eller bättre begagnat på loppis eller Tradera och tom Blocket. Så de overaller som vi har haft har använts av minst tre barn…
    Min snart 10-åriga dotter vill fortfarande ha overall och blev överlycklig när storlek 140 fortfarande passar och kommer att funka bra hela vintern. Vi var lite oroliga eftersom ”alla” andra kläder/märken måste hon ha minst storlek 146 av.

  12. Lina 11 oktober, 2011 den 12:19 #

    Har ännu ingen erfarenhet av vilka som är bäst, men måste tipsa om den där secondhandbutiken i Årsta, på torget, de hade massor av overaller som var väldigt fina. Flera fina PoP-overaller i blandade storlekar. Jag köpte en i fleece från Lindex till E.

    När jag ändå tipsar om kläder, har du sett H&Ms och Unicefs samarbete? Alldeles underbart söta kläder! Jag skulle kunna köpa alltihop, men ibland måste man ju lägga band på sig själv…

    Lycka till i overalldjungeln!

  13. Peppe 11 oktober, 2011 den 16:46 #

    Vilket otroligt nyttigt inlägg! Tack för att du frågade.

  14. Melli 11 oktober, 2011 den 17:01 #

    Jag sku nog ta en i 80, de brukar vara stora i storleken. För en som inte har så lång gå-karriär kan redan overallen vara jobbig… Kan ju löna sig att kolla omkring efter begagnade först. Vissa är ju som nya (om inte tom. helt nya).
    Reimatec har vi nog tyckt om, men knäna slits nog fort (åtminstone på mina söners overaller, vet inte VAD de pysslar med riktigt). Brukar fixa det med (inte alltför) snygga lappar men sku gärna prova nåt annat i år till stora pojken (som är värsta slitaren). Hos oss lönar det sig ju att köpa bra, med tre söner så ärvs ju allt och vi ska kunna vara ute i ur och skur.
    Kappahls halare fick ju bra betyg i nåt test, mest prisvärda. En ettåring sitter ju kanske inte sååå länge där i slaskpölen,eller?

  15. Esmes mamma 11 oktober, 2011 den 18:49 #

    Oj vad många bra svar. TACK alla!

Kommentera

